THEORY OF COGNITIVE LOAD: APPROXIMATION OF IDEAS AND CONCEPTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64208

Abstract

The aim of this study is to problematize the approximation of ideas and concepts given by the Cognitive Load Theory, Cognitive Theory of Multimedia Learning, the Interface Usability Heuristics and the study on electronic learning. For this, the main characteristics are described and the convergence of principles and guidelines for minimizing the cognitive load in online education is carried out. This research used a bibliographic study and identified, in the chosen works, 16 principles for minimizing the student's mental effort, both in the presentation of contents and in the interaction with the electronic environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Falcade, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, andressafalcade@gmail.com

Mestre em Ciência da Computação - Universidade Federal de Santa Maria. Doutoranda em Educação - Universidade Federal de Santa Maria. Linha de pesquisa: Políticas públicas educacionais, práticas educativas e suas interfaces. Temas de interesse: Educação Online, Educação a Distância, Carga Cognitiva e Design Instrucional.

Ilse Abegg, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, ilse.abegg@ufsm.br

Doutora em Informática na Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Linha de pesquisa: Políticas públicas educacionais, práticas educativas e suas interfaces. Temas de interesse: TIC aplicadas a Educação, Educação científica e tecnológica, educação à distância e colaboração escolar. 

Laís Falcade, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, laisfalcade@gmail.com

Mestre em Ciência da Computação - Universidade Federal de Santa Maria. Linha de pesquisa: Educação à distância. Temáticas de interesse: Educação a Distância e Carga Cognitiva.

Published

2021-01-11

How to Cite

FALCADE, A.; ABEGG, I.; FALCADE, L. THEORY OF COGNITIVE LOAD: APPROXIMATION OF IDEAS AND CONCEPTS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 3, p. 795–810, 2021. DOI: 10.5216/ia.v45i3.64208. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64208. Acesso em: 16 aug. 2024.