O problema da indeterminação dos espaços da cidadania: mídias digitais e identidades culturais na educação básica
DOI:
https://doi.org/10.5216/rp.v31i2.67085Abstract
The article presents a reflection on the problem of the indetermination of the spaces of formation or citizen education in contemporary times, marked by new forms of use and appropriation of the spaces, not only physical and analog, but virtual and digital or, rather, hybrids. The difficulty lies precisely in the delimitation of these spaces, given their crossing through a space of a topic and connective nature, cyberspace, with the Internet and digital medias being there presentation of this "succession" to the physical city. Against this background, of the territorialization, deterritorialization, and reterritorialization, it is necessary to rethink the question of cultural identities and their importance to the question of citizenship, since these identities no longer depend only on the physical-geographic territory for their formation. The method used consists of a literature review critical, analytical and comparative. It is concluded that in a mediatized society, thinking about the media is essential for thinking about the culture of participation in schools and in the formative processes in general.Downloads
Downloads
Published
2020-12-16
How to Cite
EDUARDO RIBEIRO, S.; SCHLEMMER, E. O problema da indeterminação dos espaços da cidadania: mídias digitais e identidades culturais na educação básica. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 31, n. 2, p. 41–56, 2020. DOI: 10.5216/rp.v31i2.67085. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/67085. Acesso em: 22 apr. 2025.
Issue
Section
Dossiê Tecnologias Digitais na Educação Básica
License
Política de direitos autorais (acesso livre). Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista Polyphonía o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).