This is an outdated version published on 2025-03-19. Read the most recent version.

Água, Fonte de Aprendizagem: Projeto Transdisciplinar de Ensino e Aprendizagem

Authors

  • Marilza Vanessa Rosa Suanno Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, marilzasuanno@uol.com.br
  • Luiz Síveres Instituto Pedagogia Alpha, Brasília, Distrito Federal, Brasil, luiz.siveres@gmail.com
  • Lucicleide Araujo Sousa Alves Doutora Universidade Católica de Brasília, Brasília, Distrito Federal, Brasil, lucycleyde@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v34i2.81357

Abstract

This article aims to share reflections on two formative experiences in which teachers intended to use a
metaphor to produce relationships between theories and practices and, thus, generate conceptual reflections
and systematizations when dialoguing with students on the topics under study. In the article, we analyze
the metaphorical reflections produced in the formative experience provided by the Teaching Project “Water,
source of learning”, developed by Síveres (2017), in partnership with master's and doctoral students of the
Graduate Program in Education at the Catholic University of Brasília. The project was carried out at
Chácara Recanto Kairós, in the Federal District, an educational space that provided opportunities for
training and integration with nature. The guiding principle of the project was the metaphorical reflection
on water and its path, always in motion and connected in cycles. The video of the formative experience
(Síveres, 2017), produced with the support of the Centro de Rádio e Televisão – CRTV, is available on
Youtube and was used to promote Conversation Circles in supervised internship classes in the Pedagogy
course at Faculdade de Education at the Federal University of Goiás. The report and analysis of the
Conversation Circles are presented in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilza Vanessa Rosa Suanno, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, marilzasuanno@uol.com.br

Pós-doutorado pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Doutora em Educação pela
Universidade Católica de Brasília UCB (2015). Professora da Faculdade de Educação e do Programa de
Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás (UFG).

Luiz Síveres, Instituto Pedagogia Alpha, Brasília, Distrito Federal, Brasil, luiz.siveres@gmail.com

Pós-doutorado em Educação e Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP).
Doutor em Desenvolvimento Sustentável pela Universidade de Brasília (UnB). Diretor-Presidente do
Instituto Pedagogia Alpha.

Lucicleide Araujo Sousa Alves, Doutora Universidade Católica de Brasília, Brasília, Distrito Federal, Brasil, lucycleyde@gmail.com

Pós-doutorado em Educação (UCB). Doutora em Psicologia pela Universidade Católica de Brasília.
Neuropsicopedagoga Clínica e institucional.

Published

2024-12-29 — Updated on 2025-03-19

Versions

How to Cite

SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; SÍVERES, Luiz; ALVES, Lucicleide Araujo Sousa. Água, Fonte de Aprendizagem: Projeto Transdisciplinar de Ensino e Aprendizagem. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 34, n. 2, p. 244–266, 2025. DOI: 10.5216/rp.v34i2.81357. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/81357. Acesso em: 5 dec. 2025.