This is an outdated version published on 2025-03-19. Read the most recent version.

Letramento Científico Crítico na formação e atuação do/a professor/apesquisador/a

Authors

  • Lucas Campos Borges Rede Estadual de Estadual de Educação do Estado de Goiás, São Miguel do Araguaia, Goiás, Brasil, lucascampos19@hotmail.com
  • Sostenes Lima Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, Goiás, Brasil, sostenes.lima@ueg.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v34i2.81355

Abstract

This article proposes a reflection on the contributions of critical scientific literacy to the training and
performance of teachers/researchers in basic education. This reflection is based on critical studies of
scientific literacy and the popularization of science (Santos, 2007; Silva, 2016, 2020; Motta-Roth, 2011;
Borges; Lima, 2023). We assume that the teacher/researcher has, asfounding principles of his/her teaching
practice, the investigative sense, systemic doubt, reflection, and creativity. He/she is not simply a teacher
who does scientific research or a researcher who teaches. It is an agent that incites curiosity, inside and
outside the classroom, which promotes, in basic education, in an integrated way, teaching, research and
extension. In this sense, the role of scientific literacy in the initial training of this teacher/researcher stands
out. We emphasize the need for initial training that promotes experience with scientific practices,
familiarization with theoretical-analytical instruments and critical knowledge of academic discursive
practices. Without this training, the teacher will probably have many difficulties in carrying out research
in the classroom, being subject to simply reproducing content, contributing to further establishing the
“copy and paste” culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Campos Borges, Rede Estadual de Estadual de Educação do Estado de Goiás, São Miguel do Araguaia, Goiás, Brasil, lucascampos19@hotmail.com

Mestre em Educação, Linguagem e Tecnologias, pelo Programa Pós-Graduação em Interdisciplinar em
Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT), da Universidade Estadual de Goiás (UEG), Unidade de
Ciências Socioeconômicas e Humanas - Nelson de Abreu Júnior. Docente na Rede Estadual de Estadual de
Educação (SEDUC) do Estado de Goiás. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0675-0956. CV Lattes.

Sostenes Lima, Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, Goiás, Brasil, sostenes.lima@ueg.br

Doutor em Linguística pelo Programa Pós-Graduação em Linguística, da Universidade de Brasília (UnB).
Docente no Programa de Pós-Graduação em Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias
(PPG-IELT), da Universidade Estadual de Goiás (UEG), Unidade de Ciências Socioeconômicas e Humanas - Nelson de Abreu Júnior. CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/2034769457931039. ORCID:
https://orcid.org/0000-0002-1814-3996.

Published

2024-12-29 — Updated on 2025-03-19

Versions

How to Cite

BORGES, Lucas Campos; LIMA, Sostenes. Letramento Científico Crítico na formação e atuação do/a professor/apesquisador/a. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 34, n. 2, p. 206–223, 2025. DOI: 10.5216/rp.v34i2.81355. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/81355. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Iniciação à Pesquisa Científica na Educação Básica