This is an outdated version published on 2025-03-19. Read the most recent version.

Aprendizagem por investigação: um relato de experiência sobre Iniciação Científica

Authors

  • Cicero Inacio dos Santos Doutorando Universidade Estadual Paulista, Bauru, São Paulo, Brasil, cicero.inacio@unesp.br
  • Nelson Antonio Pirola Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, São Paulo, Brasil, nelson.pirola@unesp.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v34i2.81354

Abstract

The objective of this experience report is to describe the process of scientific initiation developed together
with high school students from a private school in the city of Sorocaba, in the interior of SP. The work was
based on Carvalho's (2011) investigative learning methodology, with the intention of supporting the
development of students' scientific thinking (Sasserom; Caravalho, 2013; Marques; Marandino, 2018;
Penick, 1998). After the experience of guiding the students, it was possible to notice that they were able to
develop the processes of a scientific research, as well as demonstrating that they have a sharp scientific
ability, appropriating the basic understanding of fundamental scientific terms, knowledge and concepts,
they sought to understand the nature of the sciences and the ethical and political factors surrounding the
practice; in addition to developing relationships between science, technology and society in search of
improvement both for society itself and for the environment

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cicero Inacio dos Santos, Doutorando Universidade Estadual Paulista, Bauru, São Paulo, Brasil, cicero.inacio@unesp.br

Mestre em Educação pela UFSCar; Doutorando em Educação para Ciência pela UNESP Bauru.

Nelson Antonio Pirola, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, São Paulo, Brasil, nelson.pirola@unesp.br

Doutor em Educação (área de Concentração em Educação Matemática) pela Universidade Estadual de
Campinas (2000). Possui livre-docência em Educação Matemática pela UNESP; Professor associado do
Departamento de Educação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

Published

2024-12-29 — Updated on 2025-03-19

Versions

How to Cite

SANTOS, Cicero Inacio dos; PIROLA, Nelson Antonio. Aprendizagem por investigação: um relato de experiência sobre Iniciação Científica. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 34, n. 2, p. 189–205, 2025. DOI: 10.5216/rp.v34i2.81354. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/81354. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Iniciação à Pesquisa Científica na Educação Básica