This is an outdated version published on 2025-03-19. Read the most recent version.

O estudante da Educação Básica como pesquisador: investigando e fazendo matemática

Authors

  • Luciana Parente Rocha Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, luciana_rocha@ufg.br
  • Marcos Antonio Gonçalves Júnior Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, margonjunior@ufg.br
  • Míriam do Rocio Guadagnini Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, miriamguadagnini@ufg.br
  • Renato Sardinha Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, rensardinha@ufg.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v34i2.81344

Abstract

This paper refers to the creation and development of the teaching project, “Mathematical Investigation in
the Classroom: the student as an independent thinker”, in fifth and sixth year classes of Elementary School.
Created in 2015, this project aims to change the curricular structure of the aforementioned series, as well
as the way of thinking and being a Mathematics teacher. The experience in the project classes, especially
through mathematical investigation and problem solving strategies, hasshown the possibility for the teacher
to abandon the central role within the class, with the aim of overcoming the exercise paradigm, placing the
student as the center of the teaching and learning process. Classes take place in a Mathematics Education
laboratory, based on tasks authored by teachers, in which students are invited to investigate, according to
the examples presented. It is concluded that the project leads students to develop autonomy, writing,
speaking, criticality and listening skills. Furthermore, an important tool was shown to mobilize "doubt",
"question more", showing how students can cultivate their curiosity and build the habit of investigation,
conceiving mathematics as something they can "do", discover and "invent".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Parente Rocha, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, luciana_rocha@ufg.br

Mestre em Educação (Unicamp). Professora de matemática na Educação Básica no Centro de Ensino e
Pesquisa Aplicada à Educação (CEPAE) da Universidade Federal de Goiás (UFG). 

Marcos Antonio Gonçalves Júnior, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, margonjunior@ufg.br

Doutor em Educação (Unicamp). Professor de matemática na Educação Básica no Centro de Ensino e
Pesquisa Aplicada à Educação (CEPAE) da Universidade Federal de Goiás (UFG) e professor do Programa
de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica (PPGEEB/CEPAE/UFG). 

Míriam do Rocio Guadagnini, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, miriamguadagnini@ufg.br

Doutora em Educação Matemática (UNIAN). Professora de matemática na Educação Básica no Centro
de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação (CEPAE) da Universidade Federal de Goiás (UFG). 

Renato Sardinha, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, rensardinha@ufg.br

Doutor em Educação em Ciências e Matemática (Universidade Federal de Goiás/UFG). Professor efetivo
da Faculdade de Educação da UFG.

Published

2024-12-29 — Updated on 2025-03-19

Versions

How to Cite

ROCHA, Luciana Parente; GONÇALVES JÚNIOR, Marcos Antonio; GUADAGNINI, Míriam do Rocio; SARDINHA, Renato. O estudante da Educação Básica como pesquisador: investigando e fazendo matemática. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 34, n. 2, p. 72–91, 2025. DOI: 10.5216/rp.v34i2.81344. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/81344. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Iniciação à Pesquisa Científica na Educação Básica