Cartas às famílias “Araras” em tempos de Covid-19: relato de experiência

Authors

  • Fernanda Caroline Nascimento Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, fernandacaroline@ufg.br
  • Ione Mendes Silva Ferreira Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, ionemsilva@ufg.br
  • Iuri Pacheco Fiorin Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, ifiorin@discente.ufg.br
  • Rosimeire Diniz da Silva Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, rosimeire_diniz_silva@ufg.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v33i2.74865

Abstract

The rapid transmission of the new coronavirus (Sars Cov-2), discovered in China at the end of 2019 and responsible
for the contamination by Covid-19, has had numerous consequences for the world population, including the
adoption, by the governments, measures of social detachment in order to try to prevent the spread of the new virus.
In compliance with these measures there was the suspension of the academic calendar of the Federal University
of Goiás (UFG) still in March 2020, and its resumption, remotely, only in August this same year. In this new
format, called non-presence activities of an emergency nature, all proposals for activities developed with children
of the Departamento de Educação Infantil do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação
(DEI/CEPAE/UFG) could only occur in a virtual way. In this sense, the proposals addressed to Grupo 1 Arara of
DEI/CEPAE/UFG, during the pandemic were organized from the project entitled "Letters to the Araras families
in Covid 19: Knowing the Brazilian folkloric manifestations". It should be remembered that the children of the
Arara group are between one and two years old and, for this reason, following the recommendations of the manuals
of the Brazilian Society of Pediatrics (SBP) and World Health Organization (WHO) who recommend that children
under two do not have contact with the screens, we have chosen to communicate with these children and their
families through letters sent via e-mail. The experiences experienced through this project were recorded in the
form of reports of experiences. We also point out that this proposal of sending the letters was personified in the
figure of Arara Canindé, in view of the name of the group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Caroline Nascimento, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, fernandacaroline@ufg.br

Mestra em Ensino na Educação Básica pelo Centro de Ensino Aplicada à Educação da Universidade Federal deGoiás – CEPAE/UFG (2021). Graduada em Pedagogia pela Faculdade pela Faculdade de Educação daUniversidade Federal de Goiás – FE/UFG (2011). Professora do Departamento de Educação Infantil do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação UFG – DEI/CEPAE/UFG.

Ione Mendes Silva Ferreira, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, ionemsilva@ufg.br

Doutoranda em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia - FACED/UFU. Mestra em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás – FE/UFG (2013). Especialista em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás – FE/UFG (2004). Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos da Universidade Estadual do Ceará – FAFIDAM/UECE (2002). Professora do Departamento de Educação Infantil do Centro de Ensino e PesquisaAplicada à Educação UFG – DEI/CEPAE/UFG.

Iuri Pacheco Fiorin, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, ifiorin@discente.ufg.br

Graduando em Licenciatura Letras - Português pela Faculdade de Letras (FL) na Faculdade Federal de Goiás (UFG). Estagiário não obrigatório do Departamento de Educação Infantil do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação UFG- DEI/CEPAE/UFG.

Rosimeire Diniz da Silva, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, rosimeire_diniz_silva@ufg.br

Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Brasileira de Educação e Cultura - FABEC (2013). Graduada em Pedagogia pela Universidade Salgado de Oliveira (2009). Professora do Departamento de Educação Infantil do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação UFG – DEI/CEPAE/UFG.

Published

2022-12-26

How to Cite

NASCIMENTO, F. C.; FERREIRA, I. M. S.; FIORIN, I. P.; SILVA, R. D. da. Cartas às famílias “Araras” em tempos de Covid-19: relato de experiência. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 33, n. 2, p. 129–145, 2022. DOI: 10.5216/rp.v33i2.74865. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/74865. Acesso em: 16 aug. 2024.