O estágio supervisionado na educação infantil e a inclusão escolar diante das adversidades do ensino remoto: relato de experiência

Authors

  • Sabrina Plá Sandini Universidade Estadual do Centro Oeste (Unicentro), Guarapuava, Paraná, Brasil, sabrinapla@gmail.com
  • Simone Maria de Bastos Nascimento Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO), Guarapuava, Paraná, Brasil, simobastos2013@gmail.com
  • Ana Aparecida de Oliveira Machado Barby Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Guarapuava, Paraná, Brasil, anambarby@hotmail.com
  • Carla Luciane Blum Vestena Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Guarapuava, Paraná, Brasil, clbvestena@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v33i2.74860

Abstract

The objective of this study was to present the analysis-reflection of an initial training experience remotely carried
in the discipline of Supervised Internship in Early Childhood Education during social distancing. This is an
experience report taken with academics from a Pedagogy course at a public university in the center-south of
Paraná. The study shows the creative integrative practice of teacher training activities from an Inclusive Education
perspective, with a view to meeting school diversity in the context of a pandemic. It is considered the emerging
educational paradigm and transdisciplinary teaching (MORAES, 1997), transdisciplinarity (NICOLESCU, 1999;
MORAES, 2008; SANTOS; HAMMERSCHMIDT, 2012; BEHERES, 2000). The results indicate that the interns
of the Pedagogy classes needed to create innovative pedagogical strategies to overcome structural and attitudinal
barriers that challenged the teaching and learning process during the covid-19 pandemic. Remote teaching offered
challenges and barriers to meeting school diversity, especially for young children with special educational needs.
However, it also allowed teachers to review their pedagogical practices and seek new ways of teaching and
learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrina Plá Sandini, Universidade Estadual do Centro Oeste (Unicentro), Guarapuava, Paraná, Brasil, sabrinapla@gmail.com

Doutora em Ciências da Educação pela UNLP. Professora colaboradora na UNICENTRO, lotada no
departamento de Pedagogia.

Simone Maria de Bastos Nascimento, Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO), Guarapuava, Paraná, Brasil, simobastos2013@gmail.com

Doutora em Educação pela UFPR. Professora colaboradora na UNICENTRO, lotada no departamento de
Pedagogia e professora efetiva na rede municipal de educação em Guarapuava.

Ana Aparecida de Oliveira Machado Barby, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Guarapuava, Paraná, Brasil, anambarby@hotmail.com

Doutora em educação pela UFPR. Professora do Departamento de Pedagogia da UNICENTRO.
.

Carla Luciane Blum Vestena, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Guarapuava, Paraná, Brasil, clbvestena@gmail.com

Doutora em educação pela UNESP. Professora do Departamento de Pedagogia da UNICENTRO.
.

Published

2022-12-27

How to Cite

SANDINI, S. P.; NASCIMENTO, S. M. de B.; BARBY, A. A. de O. M.; VESTENA, C. L. B. O estágio supervisionado na educação infantil e a inclusão escolar diante das adversidades do ensino remoto: relato de experiência. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 33, n. 2, p. 46–63, 2022. DOI: 10.5216/rp.v33i2.74860. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/74860. Acesso em: 17 jul. 2024.