PIBID e a política de formação de professores/as: avanços e retrocessos

Authors

  • Antonio Higor Gusmão dos Santos Colégio Universitário (COLUN/UFMA), São Luís, Maranhão, Brasil, higor.gusmao@gmail.com
  • Ângelo Rodrigo Bianchini Programa de Mestrado em Educação - PPGE/UFMA, São Luíz, Maranhão, Brasil, ar.bianchini@ufma.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v33i1.74593

Abstract

In the midst of major educational setbacks that Brazil is experiencing, this paper aims to analyze, in the light of
the Policy Cycle, how the teacher education policy has influenced the functioning of the Institutional Teaching
Initiation Scholarship Program (PIBID). Using documentary research, we searched through the legal orders
launched in the interstice of 2007 in the LULA government until 2020 in the Bolsonaro government how the
teacher training policy and PIBID behaved in its context of influence and text production. After analysis, it can be
seen that the program is directly influenced by what happens in national policy, being characterized in three phases,
one of growth, another of stability and one marked by a project of discontinuity of the program. It is then up to
civil society, the movements of educators and researchers to be resistant to retrogression and in order to transform
this cruel reality.

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Author Biographies

Antonio Higor Gusmão dos Santos, Colégio Universitário (COLUN/UFMA), São Luís, Maranhão, Brasil, higor.gusmao@gmail.com

Mestrando em Educação (PPGE/UFMA). Professor de Educação Física do Colégio Universitário
(COLUN/UFMA). Integrante do Grupo de Políticas, Gestão Educacional e Formação Humana; e do Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física (GEPPEF/DEF/UFMA). E-mail:
higor.gusmao@gmail.com.

Ângelo Rodrigo Bianchini, Programa de Mestrado em Educação - PPGE/UFMA, São Luíz, Maranhão, Brasil, ar.bianchini@ufma.br

Doutor em Educação. Professor Associado do Departamento de Educação II e do Programa de Mestrado em Educação - PPGE/UFMA, Membro dos grupos de pesquisas Estado e Gestão Educacional (PPGE-UFMA) e do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (NEAB/UFMA). E-mail: ar.bianchini@ufma.br.

Published

2022-11-23

How to Cite

SANTOS, A. H. G. dos; BIANCHINI, Ângelo R. PIBID e a política de formação de professores/as: avanços e retrocessos. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 33, n. 1, p. 12–43, 2022. DOI: 10.5216/rp.v33i1.74593. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/74593. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Políticas públicas: propostas formativas, metodologias e avaliação