Avaliação na educação infantil: contribuições a luz da pedagogia histórico-crítica e da psicologia histórico cultural

Authors

  • Tainara Pereira Castro Secretaria Municipal da Educação (SME), Serra, Espírito Santo, Brasil, naracastro19@hotmail.com
  • Ana Carolina Galvão Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, galvao.marsiglia@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v32i2.70896

Abstract

This paper is part of a master’s study that aimed to contribute with discussions in the scope of assessment in early childhood education in the light of historical-critical pedagogy, indicating elements that enable to understand the assessment of learning as a mediating activity between teaching and learning. We sought in historical-dialectical materialism the foundations to demarcate our confrontations with theories limited to understanding the real in its phenomenal appearance. We organized the text in two moments which are articulated, namely: to clarify the relations between teaching, learning and development and to conceptualize how the assessment of learning is situated in this dynamics, in order to relate it to the scope of pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tainara Pereira Castro, Secretaria Municipal da Educação (SME), Serra, Espírito Santo, Brasil, naracastro19@hotmail.com

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia. Mestre e Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Professora da Educação Infantil do município de Serra-ES. Membro do grupo de pesquisa “Pedagogia histórico crítica e educação escolar”. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8864-8463.

Ana Carolina Galvão, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, galvao.marsiglia@gmail.com

Graduada em Pedagogia pela Unesp/Bauru e Doutora em Educação Escolar pela Unesp/Araraquara. Professora do Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo, membro do Núcleo de Educação Infantil (Nedi-Ufes) e líder do grupo de pesquisa “Pedagogia histórico crítica e educação escolar”. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8451-8269.

Published

2021-11-18

How to Cite

PEREIRA CASTRO, T.; GALVÃO, A. C. Avaliação na educação infantil: contribuições a luz da pedagogia histórico-crítica e da psicologia histórico cultural. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 32, n. 2, p. 130–147, 2021. DOI: 10.5216/rp.v32i2.70896. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/70896. Acesso em: 17 jul. 2024.