Construtos teóricos do saber da ética para uma pedagogia complexa
DOI:
https://doi.org/10.5216/rp.v32i1.67390Abstract
This article is part of an exploratory bibliographic research, in which an attempt was made to inventory, analyze and systematize the knowledge capable of contributing to the deepening of the theoretical and methodological constructs of a certain area of human knowledge, in this case, pedagogy. The investigation is a deepening / clipping of research carried out in a postdoctorate, it seeks to highlight the axiological dimension of complex thinking, inscribed in Morin's vast work, with emphasis on the work "Method 6 - Ethics" (MORIN, 2005b), also welcoming other contributions of the author on ethics in its multiple dimensions (MORIN, 2000a, 2000b, 2001a, 2001b, 2005a). The investigation systematized theoretical notes about constructs that may contribute with axiological foundations for complex pedagogy in relation to the challenges of 21st century education. A study concludes by noting the importance of the contribution of the Ethics dimension as a guiding axis for the construction of a new pedagogy, which embraces a new rationality based on the view of complexity and good thinking.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2021-01-19
How to Cite
BEHRENS, M. A. .; ANTUNES DE SÁ, R. . Construtos teóricos do saber da ética para uma pedagogia complexa. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 32, n. 1, p. 50–65, 2021. DOI: 10.5216/rp.v32i1.67390. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/67390. Acesso em: 21 nov. 2024.
Issue
Section
Dossiê Escola, Complexidade e Justiça Social
License
Política de direitos autorais (acesso livre). Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista Polyphonía o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).