Coletivo pensante seres-humanos-com-geogebra-e-smartphone: demonstrando a fórmula de Bhaskara

Authors

  • Thaynara Menezes Gandra Conceição
  • Eder Marinho Martins
  • Wenderson Marques Ferreira
  • Edmilson Minoru Torisu

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v30i2.65116

Abstract

Digital technologies are present in our lives and this changes significantly the way we communicate and learn. In schools, these technologies can be used as mediators of learning enabling students to appropriate new content or to give a new significate to previously studied ones. The purpose of this study was to uncover appropriations of new knowledge by students of a private school in the city of Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil, when they participated as actors of a humans-with-GeoGebra-and-smartphonecollective thinking. The data were obtained through observations made during an activity, whose objective was to demonstrate the Quadratic Formula with the use of GeoGebra, and through a questionnaire. The results indicated that new knowledge was appropriate and revealed the importance of learning comprehension as a result of the interactions between humans and non human actors of a collective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaynara Menezes Gandra Conceição

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais, Mestra em Matemática pelo Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – PROFMAT/UFOP. Professora da rede privada de educação básica de Belo Horizonte - MG.

Eder Marinho Martins

Doutor em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais, Professor Associado do Departamento de Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto, Professor do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT.

Wenderson Marques Ferreira

Doutor em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais, Professor Associado do Departamento de Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto, Professor do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT.

Edmilson Minoru Torisu

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto, Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, Professor Adjunto de Departamento de Educação Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto e Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da mesma instituição.

Published

2020-08-19

How to Cite

MENEZES GANDRA CONCEIÇÃO, T.; MARINHO MARTINS, E.; MARQUES FERREIRA, W.; MINORU TORISU, E. Coletivo pensante seres-humanos-com-geogebra-e-smartphone: demonstrando a fórmula de Bhaskara. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 30, n. 2, p. 223–239, 2020. DOI: 10.5216/rp.v30i2.65116. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/65116. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Tecnologias digitais e ensino na educação básica