Videoaulas e divulgação de conteúdos gramaticais para exames como o ENEM
DOI:
https://doi.org/10.5216/rp.v30i2.65104Abstract
Digital technologies increasingly contribute to the educational context, for this reason, the present text is about teaching materials of this nature. Thereby, it exposes the treatment given to grammatical contents of Portuguese language in video lessons recommended for ENEM. We adopted qualitative and quantitative research, based on the netnography. The data are contained in three sites (https://canaldoensino.com.br/blog/; http://ensinomédiodigital.fgv. br/ and http://mesalva.com/) and evidences the syntax as the most recurrent grammatical content. We found a treatment that unites different media in the process of didatization. In some cases it was identified the predominance of the multimodal process, and in others, of the hypermodal. Finally, we observe that the video lessons have treatments that use different resources, but the grammatical exposure and the exemplification developed from isolated sentences remain in them, signaling the insertion in a traditional language teaching paradigm.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2020-08-19
How to Cite
BEZERRA LAURENTINO, J. V.; MIRANDA DA SILVA, W. Videoaulas e divulgação de conteúdos gramaticais para exames como o ENEM. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 30, n. 2, p. 76–95, 2020. DOI: 10.5216/rp.v30i2.65104. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/65104. Acesso em: 19 dec. 2024.
Issue
Section
Dossiê: Tecnologias digitais e ensino na educação básica
License
Política de direitos autorais (acesso livre). Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista Polyphonía o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).