Videoaulas e divulgação de conteúdos gramaticais para exames como o ENEM

Authors

  • João Vitor Bezerra Laurentino Professor de Língua Portuguesa da educação básica do estado da Paraíba
  • Williany Miranda da Silva Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v30i2.65104

Abstract

Digital technologies increasingly contribute to the educational context, for this reason, the present text is about teaching materials of this nature. Thereby, it exposes the treatment given to grammatical contents of Portuguese language in video lessons recommended for ENEM. We adopted qualitative and quantitative research, based on the netnography. The data are contained in three sites (https://canaldoensino.com.br/blog/; http://ensinomédiodigital.fgv. br/ and http://mesalva.com/) and evidences the syntax as the most recurrent grammatical content. We found a treatment that unites different media in the process of didatization. In some cases it was identified the predominance of the multimodal process, and in others, of the hypermodal. Finally, we observe that the video lessons have treatments that use different resources, but the grammatical exposure and the exemplification developed from isolated sentences remain in them, signaling the insertion in a traditional language teaching paradigm.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Vitor Bezerra Laurentino, Professor de Língua Portuguesa da educação básica do estado da Paraíba

Graduado em Letras, pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), e professor de Língua Portuguesa da educação básica do estado da Paraíba.

Williany Miranda da Silva, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Professora Doutora da Unidade Acadêmica de Letras e membro do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Published

2020-08-19

How to Cite

BEZERRA LAURENTINO, J. V.; MIRANDA DA SILVA, W. Videoaulas e divulgação de conteúdos gramaticais para exames como o ENEM. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 30, n. 2, p. 76–95, 2020. DOI: 10.5216/rp.v30i2.65104. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/65104. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Tecnologias digitais e ensino na educação básica