GEOGRAPHIC LEARNING PATHS FOR THE 6th YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL: BETWEEN IMAGES, EVENTS AND SKILLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v4.72606

Keywords:

geographical situation, geographic space, textbook, Common National Curriculum Base (BNCC), elementary education

Abstract

The present work aims to analyze the textbook images as potential resources for the teaching and learning process of geographic education, from the foundations of a geographic education based on the problematization of a geographic situation. Considering that all schools in the state school system of Porto Nacional - TO are using the same textbooks, the research cut was the didactic collection of Geography of the Final Years of Elementary School - PNLD 2020 - chosen and used by the same schools. The theoretical discussion that underlies the research is supported by the debate about the textbook and the teaching of Geography from dialogues with the BNCC, which is the guiding document not only of the state curricula but also of the teaching materials. The work also presents a reflection on the use of images to understand the geographic space and the potential they have for geographic learning based on the idea of ​​events in a geographic situation. They were chosen for the empirical work, and are presented in this article, the photographic images of the 6th grade textbook. The theoretical foundation of the work is guided by the reflections of Santos (1996, 2013, 2017) on the meaning of event to understand the geographic space and the contribution of Silveira (1993, 1999, 2004, 2006) to think about the geographic situation as a totality of an event to be studied.

Author Biographies

Carolina Machado Rocha Busch Pereira, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, Tocantins, Brasil, carolinamachado@uft.edu.br

Professora Associada do curso de Geografia (licenciatura/bacharelado) da Universidade Federal do Tocantins campus de Porto Nacional desde 2005. Possui graduação em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina (2000), mestrado em Geografia pela UNESP Presidente Prudente (2004), e doutorado em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (2013). Atualmente é coordenadora do Laboratório de Pesquisa em Metodologias e Práticas de Ensino de Geografia (LEGEO) na Universidade Federal do Tocantins. É membro do Núcleo de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (NEPEG) da Universidade Federal de Goiás, e, da Rede Latino-americana de Investigação em Didática da Geografia (REDLADGEO). É editora da Revista Brasileira de Educação em Geografia e membro do conselho consultivo e revisora de outros periódicos da área. Possui pesquisas nas áreas de Formação de Professores, Educação Geográfica, e, Estudos Culturais, além de ser autora de vários artigos publicados em periódicos da área de Geografia.

Endereço Profissional: Rua 03, Quadra 17, Lote 11, S/N - Jardim do Ipês I, Porto Nacional - TO, 77500-000.

E-mail: carolinamachado@uft.edu.br

Jaciara Araújo de Moura, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, Tocantins, Brasil, jaciaraujo007@hotmail.com

Graduada em Geografia Bacharelado pela Universidade Federal do Tocantins (2014). Pós - Graduada em Educação e Gestão Ambiental pela Faculdade Suldamérica (2015). Graduada em Geografia Licenciatura pela Universidade Federal do Tocantins (2019). Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Tocantins (2022). Graduada em Pedagogia pela UniCesumar (2022).

Endereço Profissional: Rua 03, Quadra 17, Lote 11, S/N - Jardim do Ipês I, Porto Nacional - TO, 77500-000.

E-mail: jaciaraujo007@hotmail.com

Published

2022-09-09

How to Cite

Machado Rocha Busch Pereira, C., & Araújo de Moura, J. (2022). GEOGRAPHIC LEARNING PATHS FOR THE 6th YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL: BETWEEN IMAGES, EVENTS AND SKILLS. Revista Signos Geográficos, 4. https://doi.org/10.5216/signos.v4.72606

Issue

Section

Artigos