Geographical reasoning and critical cartography as theoretical and methodological axes for teacher training in school cartography courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v7.84018

Keywords:

geographical reasoning, spatial thinking, critical cartography

Abstract

This paper aims to address the connections between geographic reasoning, spatial thinking, and critical cartography as axes for Geographic Education. It is argued that the development of geographic reasoning by students should be the primary and defining objective of Geography in Brazilian schools. This work is initially contextualized within the framework of a four-year collective research project, linked to the School Cartography Study Group (GECE). Next, the authors' relevance and conception of geographic reasoning are addressed, supported by the field's bibliography. The subsequent section presents the understanding and foundations of spatial thinking and how it articulates with geographic reasoning. The fourth section discusses the perspective inherent to critical cartography and its relevance to teaching Geography using maps. Finally, the authors make an effort to summarize the key ideas of the text and present a small illustrative example of a pedagogical action to mobilize students' geographic reasoning, with the inherent procedure of spatial thinking in a critical cartography framework.

Author Biographies

Ronaldo Goulart Duarte, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Maracanã, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, duarte.rg@gmail.com

Graduado em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado Universidade Federal do Rio de Janeiro, doutorado na Universidade de São Paulo. Docente da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, atuando no curso de licenciatura e realizando pesquisas e atividades de extensão no campo da Educação Geográfica, com ênfase na Cartografia Escolar.

Endereço Profissional: Rua São Francisco Xavier, 524, Maracanã, Rio de Janeiro/RJ, 4º andar, sala 4023, Bloco B

CEP: 0550-013

E-mail: duarte.rg@gmail.com

Matheus Henrique Pereira da Silva, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Porangatu, Goiás, Brasil, matheushenrique05@live.com

Graduado em Geografia pela Universidade Estadual de Goiás (UEG), Unidade Porangatu. Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT), Câmpus Porto Nacional. Doutorando em Geografia no Instituto de Estudos Socioambientais da Universidade Federal de Goiás (IESA/UFG), Câmpus Samambaia – Goiânia. Docente da Universidade Estadual de Goiás (UEG), Unidade Porangatu.

Endereço Profissional: Av. Brasília, 2389, Porangatu - GO

CEP: 76550-000

E-mail: matheushenrique05@live.com

Hugo Gabriel da Silva Mota, Secretaria Municipal de Educação de Goiânia (SME), Goiânia, Goiás, Brasil, hugo_brt@yahoo.com.br

Graduado em Geografia (UFG/2009), Mestre em Geografia (UFG/2015) e Doutor em Geografia (UFG/2024). Docente da Secretaria Municipal de Educação de Goiânia (SME/GO).

Endereço Profissional: Rua 227-A, 331 - Setor Leste Universitário, Goiânia - GO

CEP: 74610-155

E-mail: hugo_brt@yahoo.com.br

Published

2025-12-08

How to Cite

Duarte, R. G., Silva, M. H. P. da, & Mota, H. G. da S. (2025). Geographical reasoning and critical cartography as theoretical and methodological axes for teacher training in school cartography courses. Revista Signos Geográficos, 7, 1–19. https://doi.org/10.5216/signos.v7.84018

Issue

Section

Dossiê