THE READING OF THE WORLD IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: GEOGRAPHIC CONTRIBUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v6.78968

Keywords:

Early Childhood Education, Geography of Childhood, Childhoods

Abstract

The text discusses the possibility of babies and young children reading the world as thought up by Paulo Freire. A reflection that considers that spaces interfere in the ways of living childhood. In an articulation between Pedagogy and Geography, we used Freire (1989), Lopes (2018, 2021) and Callai (2005), as well as other authors who discuss children's manifestations, their interactions with the world and their ways of producing their living spaces, taking into account the experiences of practice in Early Childhood Education institutions. Based on this dialog, we consider Geography's contributions to the Early Childhood Education stage to be significant, both for everyday life in institutions and for curricula, improving the reading of the world of babies and young children, considering these subjects as historical and social, who produce and reproduce their cultures.

Author Biographies

Maria Luiza de Souza , Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, Santa Catarina, Brasil, marialuizauffs@gmail.com

Professora da Educação Infantil na Escola Básica Municipal Vila Rica, em Chapecó-SC.  Mestranda em Geografia/PPGGeo na Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Chapecó/Erechim, SC/RS, Brasil. Pedagoga pela Universidade Federal da Fronteira Sul. Membro do Grupo de Estudos Territoriar, da Secretaria de Educação de Chapecó. Pesquisa os temas: cidadania infantil, direito à cidade, educação na infância.

Endereço profissional: EBM. Vila Nova, S/N-Vila Rica, Chapecó- SC- Brasil.

Email: marialuizauffs@gmail.com

Helena Copetti Callai , Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, Santa Catarina, Brasil, copetti.callai@gmail.com

Graduação em Estudos Sociais (FAFI/FIDENE) e Geografia pela Universidade Regional do Estado do Rio Grande do SUL (UNIJUI). Possui Mestrado e Doutorado em Geografia pela USP- SP; Pós-doutorado pela Universidade Autônoma de Madrid (UAM) - Espanha. Professora titular aposentada na UNIJUI. Professora e orientadora no mestrado em Geografia do PPGGeo/UFFS- Universidade Federal da Fronteira Sul - Chapecó- SC- Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa em Metodologia e Ensino de Geografia e Ciências Sociais-EMGEOCS. Autora de livros e artigos sobre Educação Geográfica e Formação de Professores. Pesquisa e orienta sobre Ensino de Geografia e Estudos Sociais, Cidade, Cidadania, Epistemologia. Bolsista de Produtividade em Pesquisa - PQ/CNPq Nível 1 D.

Email: copetti.callai@gmail.com

Published

2024-05-14

How to Cite

de Souza , M. L., & Copetti Callai , H. (2024). THE READING OF THE WORLD IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: GEOGRAPHIC CONTRIBUTIONS. Revista Signos Geográficos, 6, 1–19. https://doi.org/10.5216/signos.v6.78968

Issue

Section

Artigos