AMAZONIAN STUDIES AND ITS TEACHERS IN THE (POST) PANDEMIC CONTEXT: PERSPECTIVES FROM ALTAMIRA-PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v5.78064

Keywords:

Amazonian studies, challenges of teaching practice, post-pandemic, teacher training

Abstract

With the declaration of a public health emergency in March 2020 due to the spread of the coronavirus, several sectors of society were affected, including the implementation of emergency measures that implied social distancing. The school environment was no different, and the main way to continue education was through distance learning. In this context, this research aims to understand the dynamics of teaching Amazonian Studies before, during and after the COVID-19 pandemic in municipal schools in the city of Altamira - PA, based on a dialogue with teachers of this curricular component. The methodology used consists of a qualitative approach of an exploratory nature, supported by a literature review and field research, with the application of questionnaires to teachers. It was found that the challenges faced by the research subjects in the context of Emergency Remote Teaching were multiple, and that some of them persisted even after two school years in which face-to-face teaching returned, in addition to the importance of qualifying the training of geography teachers who, in short, are responsible for this component in schools in Pará. Finally, it is argued that it is important to give visibility to the work of teachers in the field of Amazonian studies, with research that seeks to understand its peculiarities and specificities.

Author Biographies

Jane Carla dos Santos Sarmento, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, sarmentojane6@gmail.com

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal do Pará (2015), Participou como bolsista no Projeto museu digital de paisagens naturais e antrópicas diretamente afetadas pela construção de Belo Monte, do Curso de Licenciatura em Geografia da UFPA, campus de Altamira. Também foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. Possui Mestrado em Geografia pelo Programa de Pós Graduação em Geografia da UFPA (2019), Linha de Pesquisa: Dinâmicas Socioambientais e Recursos Naturais na Amazônia. Atualmente é doutoranda em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2022), área de concentração: Utilização e Preservação dos Recursos Naturais e professora da rede municipal e privada de Altamira – PA.

Endereço Profissional: Campus Prof. João David Ferreira Lima — Trindade. Florianópolis, Santa Catarina. CEP 88040-900.

E-mail: sarmentojane6@gmail.com

Daniel Mallmann Vallerius, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, Tocantins, Brasil, daniel.mv@uol.com.br

Licenciado em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008) com graduação-sanduíche (CAPES) na Central Connecticut State University/USA. Mestre em Geografia (Linha de Pesquisa: Ensino de Geografia) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2011). Doutor em Geografia (linha: Ensino-Aprendizagem de Geografia) pela Universidade Federal de Goiás (2017), com estágio doutoral junto a Universidad de Sevilla (Espanha). Atualmente é professor adjunto e Coordenador Substituto dos cursos de Geografia da Universidade Federal do Tocantins, Campus Porto Nacional. É presidente do NDE - Núcleo Docente Estruturante do curso de Licenciatura em Geografia da UFT e coordena o Projeto de Inovação Pedagógica - PIP Geografia UFT.

Endereço Profissional: Rua 03, Qd 17, Lote 11, s/n, Setor Jardim dos Ipês, Porto Nacional, TO. CEP: 68372040.

E-mail: daniel.mv@uol.com.br

Published

2023-12-29

How to Cite

dos Santos Sarmento, J. C., & Mallmann Vallerius, D. (2023). AMAZONIAN STUDIES AND ITS TEACHERS IN THE (POST) PANDEMIC CONTEXT: PERSPECTIVES FROM ALTAMIRA-PA. Revista Signos Geográficos, 5, 1–20. https://doi.org/10.5216/signos.v5.78064

Issue

Section

Artigos