PRESERVATION AND HERITAGE EDUCATION GIVING STRENGTH TO THE PLACE AND INSTIGATING HUMAN AND CITIZEN FORMATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v4.74486

Keywords:

architecture, preservation, education

Abstract

Safeguarding architectural heritage is important so that everyone can enjoy the different memories it contains, as many of the heritage assets carry an expressive load of stories and memories of the past, providing the transmission of knowledge to future generations. Through a bibliographic and documental research, the text intends to reflect the preservation and heritage education as possibilities to provide a human and citizen education in the cities in order to instigate in the subjects the (re) knowledge of their heritages and the preservation of heritage architecture still remaining. In this sense, architectural heritage is established by a set of materialities that hold important elements for the history and memory of the place, whether presented by the essence of its architectural style, constructive technique, or even events that brought a historical-cultural context. to the building. Therefore, heritage education must be inserted in all spaces that have life leading, from children to the elderly, reflections on the importance of the binomial preservation and education, as it is configured as an efficient alternative for the safeguarding of architectural heritage, as it is, from it, that individuals (re)know and understand the entire context in which they are inserted.

Author Biographies

Tarcisio Dorn de Oliveira, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, Rio Grande do Sul, Brasil, tarcisio_dorn@hotmail.com

Doutor em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul com Estágio Pós-Doutoral em Arquitetura e Urbanismo pela Atitus Educação. Mestre em Patrimônio Cultural pela Universidade Federal de Santa Maria. Especialista em Gestão Pública Municipal pela Universidade Federal de Santa Maria. Especialista em Educação: espaços e possibilidades para educação continuada pelo Instituto Federal Sul-Rio-Grandense. Especialista em Artes pela Universidade Federal de Pelotas. Bacharel em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de Cruz Alta.

Endereço Profissional: Rua do Comércio, 3000 – Ijuí/RS.

E-mail: tarcisio_dorn@hotmail.com

João Vicente Machado Schmitz, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, joaoschmitz@outlook.com

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo (PROGRAU) da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), na linha de pesquisa Teoria, História, Patrimônio e Crítica. Bacharel em Arquitetura e Urbanismo (2021) pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ).

Endereço Profissional: Rua Gomes Carneiro, 1 – Pelotas/RS.

E-mail: joaoschmitz@outlook.com

Luísa Pereira Zamin, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, Rio Grande do Sul, Brasil, luisa.zamin@sou.unijui.edu.br

Acadêmica do Curso de Bacharelado em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Bolsista de Iniciação Científica PIBIC da UNIJUÍ e participa do Grupo de pesquisa Espaço Construído, Sustentabilidade e Tecnologias.

Endereço Profissional: Rua do Comércio, 3000 – Ijuí/RS.

E-mail: luisa.zamin@sou.unijui.edu.br

Patrícia Viana Pereira de Lima, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, Rio Grande do Sul, Brasil, patricia.lima@sou.unijui.edu.br

Acadêmica do Curso de Bacharelado em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul.

Endereço Profissional: Rua do Comércio, 3000 – Ijuí/RS.

E-mail: patricia.lima@sou.unijui.edu.br

Published

2022-12-29

How to Cite

Dorn de Oliveira, T., Machado Schmitz, J. V., Pereira Zamin, L., & Viana Pereira de Lima, P. (2022). PRESERVATION AND HERITAGE EDUCATION GIVING STRENGTH TO THE PLACE AND INSTIGATING HUMAN AND CITIZEN FORMATION. Revista Signos Geográficos, 4, 1–17. https://doi.org/10.5216/signos.v4.74486

Issue

Section

Artigos