READING AND SPATIAL ANALYSIS THROUGH MENTAL MAPS IN SCHOOL GEOGRAPHY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v4.74429

Keywords:

teaching geography, school cartography, mental maps, geographical thinking

Abstract

This article aims to highlight the mental map as a relevant pedagogical proposal for the work of school geography linked to the process of construction of the students' geographic thinking. To develop this idea, at first, the relationship of geographic science with the issue of spatiality as a way of thinking is highlighted, and, subsequently, the contribution of cartographic language as a means to systematize reading and spatial analysis. In this sense, the mental map is required as a proposal for a cartographic representation that enables the subject who builds it to highlight different contexts, interpretations and perceptions about a given space or place. For this, some examples of the construction of mental maps from the perspective of school activities will be presented and discussed, highlighting the potential of this material for the development of a more critical reading and analysis of the geographic space.

Author Biography

Denis Richter, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, drichter78@ufg.br

Possui graduação em Geografia (Licenciatura) pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - Unijuí (1999), mestrado (2004), doutorado (2010) em Geografia pela Universidade Estadual Paulista - Unesp, Campus de Presidente Prudente/SP e pós-doutorado (2018) pela Universidad Autónoma de Madrid (Espanha). Atualmente é professor nos cursos de Graduação e Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Goiás (UFG), é integrante do Laboratório de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (LEPEG) e coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Cartografia para Escolares (GECE) e a Rede de Pesquisa em Cartografia Escolar. Participa do Núcleo de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (NEPEG) e da Rede Latino-americana de Investigadores de Didática de Geografia (REDLADGEO). Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Ensino de Geografia, atuando principalmente nos seguintes temas: Cartografia Escolar, Didática da Geografia e Formação de professores.

Endereço profissional: Rua Jacarandá Qd. D, Campus Samambaia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia - GO. CEP: 74690-900.

E-mail: drichter78@ufg.br

Published

2022-11-07

How to Cite

Richter, D. (2022). READING AND SPATIAL ANALYSIS THROUGH MENTAL MAPS IN SCHOOL GEOGRAPHY. Revista Signos Geográficos, 4, 1–26. https://doi.org/10.5216/signos.v4.74429

Issue

Section

Artigos