TEACHING PRACTICES AND CONCEPTIONS OF TERRITORY IN GEOGRAPHY TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v4.74239

Keywords:

teaching practices, territory, geography teaching

Abstract

The present work aims to present data from the master's research, by the Federal University of Piauí (UFPI), already completed, on how teaching practices in the classroom are developed, taking the concept of territory as a perspective. The interest in carrying out this research has to do with the concern with the quality of Geography teaching as well as the personal and social relevance of the addressed topic. The methodology used to carry out this work was an online questionary, through Google Forms, applied with Geography teachers from the Municipal Education Sistem of Teresina-PI. For the analysis of information, Discursive Textual Analysis (DTA) is used, which is an approach to the analysis of research in the humanities widely used in the educational field and that transits between content analysis and discourse analysis. The information analyzed shows that teachers face challenges in the teaching of Geography, from the perspective of this concept, in terms of understanding it and approaching new theoretical concepts of territory.

Author Biographies

Ioshua Costa Guedes, Secretaria Municipal de Educação e Cultura, Teresina, Piauí, Brasil, ioshua.costa@gmail.com

Mestra em Geografia (PPGGEO-UFPI / X Turma - 2020-2022). Linha de pesquisa: Ensino de Geografia. Membro do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Geografia (NUPEG - GEOEDUC). Coordenadora Pedagógica da Secretaria Municipal de Educação e Cultura de Teresina-PI (SEMEC). Pós-graduada lato sensu em Docência do Ensino Superior pelo Centro de Ensino Unificado de Teresina (CEUT). Graduada em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) e em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI).

Endereço profissional: Rua Areolino de Abreu, Centro, CEP: 64000180, Teresina, PI, Brasil.

E-mail: ioshua.costa@gmail.com

Mugiany Oliveira Brito Portela, Universidade Federal do Piauí, Teresina, Piauí, Brasil, mugiany@yahoo.com.br

Possui graduação em Geografia pela Universidade Estadual do Piauí (2000), mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal do Piauí (2005) e doutorado em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (2017). Atualmente é professora do curso de Pós-graduação da Universidade Federal do Piauí e professora adjunta da Universidade Federal do Piauí. Atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de geografia, ensino de cidade e currículo. Participa do GCEF, NUPEG, GAAE e NEPEG. Foi professora coordenadora da RP de Geografia e coordenadora do PIBID Geografia-UFPI.

Endereço profissional: Campus Universitário Ministro Petrônio Portela, SG – 07, Ininga, CEP: 64049-550, Teresina, PI, Brasil.

E-mail: mugiany@yahoo.com.br

Published

2022-12-21

How to Cite

Costa Guedes, I., & Oliveira Brito Portela, M. (2022). TEACHING PRACTICES AND CONCEPTIONS OF TERRITORY IN GEOGRAPHY TEACHING. Revista Signos Geográficos, 4, 1–16. https://doi.org/10.5216/signos.v4.74239

Issue

Section

Artigos