GEOGRAPHICAL SCALE AS A PRINCIPLE FOR THE FORMATION OF GEOGRAPHICAL THINKING IN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v4.73411

Keywords:

scalar reasoning, concept construction, teaching practice, powerful knowledge

Abstract

This paper has as central discussion the concept of Geographical Scale and your importance for School Geography and to formation of Geographic Thought by basic education students. To clarify this importance, the work begins with the distinction between the concepts of Geographical Scale and Cartographic Scale, highlighting the discussions about this concept for the geographic theory and for the discussions of the teaching of Geography. The objective was to understand how the Geographical Scale can potentialize the formation of geographic thinking in basic education students, highlighting the possibilities based on scalar reasoning. For this, the process of concept formation at school and the teaching practice of the Geography teacher were discussed throughout the work. The research methodology applicated was the research qualitative, with stages of semi-structured interviews with five teachers from the State Education Network of the State of Goiás. The objective of the interviews for the study carried out here was to understand how teachers understand the concept of Geographical Scale and its role for School Geography and for the formation of the students' geographic thought. Thus, we seek to highlight the Geographical Scale as a powerful knowledge to be worked on at school, acting as a principle for the formation of geographic thought in basic education students.

Author Biographies

Maria Eduarda Andrade de Faria, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil, mariaeduarda.faria@usp.br

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Geografia Humana da Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo. Graduada em Geografia - Licenciatura pela Universidade Federal de Goiás. Participante dos grupos de estudo e pesquisa: Núcleo de Pesquisa em Ensino de Cidade (UFG); Núcleo de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (UFG) e do Grupo de Estudo e Pesquisa em Didática da Geografia (GEPED/FE-USP). Possui experiência na área de Ensino de Geografia e Educação Geográfica.

Endereço profissional: R. do Lago, 717 - Butantã, São Paulo - SP, CEP: 05508-080.

E-mail: mariaeduarda.faria@usp.br

Lana de Souza Cavalcanti, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, lana@ufg.br

Possui Graduação em Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (1979), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (1990), Doutorado em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (1996) e Pós-Doutorado na Universidade Complutense de Madrid/Espanha (2005) e na Universidade de Buenos Aires/Argentina (2017). É Bolsista Produtividade em Pesquisa 1D pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Atualmente é Professora Titular da Universidade Federal de Goiás, atuando nos cursos de Bacharelado e Licenciatura em Geografia e no Programa de Pós-Graduação em Geografia, bem como no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Jataí. Coordena o Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Geográfica (LEPEG). Participa dos seguintes Grupos de Pesquisas: Núcleo de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (NEPEG), Rede Latinoamericana de Investigadores em Didática da Geografia (REDLADGEO), Núcleo de Pesquisa em Educação e Cidade (NUPEC) e coordena os seguintes grupos: Rede Colaborativa de Ensino de Cidade e Cidadanias (RECCI) e a Rede de Pesquisa em Educação e Cidade (REPEC). É Editora Chefe da Revista Signos Geográficos. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase no Ensino-Aprendizagem e em Geografia Urbana, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Geografia, Formação de Professores, Lugar, Cidade e Espaço Urbano.

Endereço profissional: Rua Jacarandá Qd. D, Campus Samambaia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia - GO. CEP: 74690-900.

E-mail: lana@ufg.br

Published

2022-10-19

How to Cite

Andrade de Faria, M. E., & de Souza Cavalcanti, L. (2022). GEOGRAPHICAL SCALE AS A PRINCIPLE FOR THE FORMATION OF GEOGRAPHICAL THINKING IN SCHOOL. Revista Signos Geográficos, 4. https://doi.org/10.5216/signos.v4.73411

Issue

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Artigos