EVALUATION OF LEARNING GEOGRAPHY TIME INTEGRAL SCHOOLS OF CAMPO MAIOR/PI: REGULATORY, CONCEPTS AND PRACTICES

Authors

Keywords:

Geography teaching, evaluative systematics, teaching practice

Abstract

The discussions related to Geography Teaching have intensified over the years with reflections trigger on cases involving the structure of the teaching-learning-assessment in Geography. Thus, this research aims to understand the evaluation in Geography teaching perspective, based on parameters of the Ministry of Education of Piaui, from the practices of teachers time integral schools of Campo Maior/PI. Given these assumptions, it was used as a qualitative method for exploratory approach character analysis by conducting a review of literature on the subject, such as Libâneo (1994); Luckesi (2003, 2011); Hoffmann (2008); Rabelo (2010); Silva (2014), among others. In addition, surveys were carried out and systematization of information through desk research, semi-structured interviews with teachers, categorization and analysis of the collected data. The survey results indicate that teachers interviewed understand the evaluation as an educational tool that should be developed in a procedural perspective and that they have undertaken to streamline evaluation tools in their practices. As for Systematic Evaluative SEDUC/PI, the survey identified that there is weakness to assist the evaluation process in the singularities of each curricular component and, in particular, of geography. We conclude that teachers understand the assessment in a progressive perspective, but their practices are still permeated by traditional aspects, reinforced by Systematic Evaluative SEDUC/PI, which values, in its proposal, the measurement results.

Author Biographies

Francisco José da Silva Santos, Universidade Federal do Piauí, Piauí, Brasil

Graduado em Geografia (Licenciatura) pela Universidade Federal do Piauí (2016). Especialista em Gestão e docência no Ensino Superior pelo Instituto Superior de Educação São Judas Tadeu (2018). Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Piauí (2021). Atualmente é professor efetivo da Secretaria Municipal de Educação de Viçosa do Ceará – CE e da Secretaria da Educação do Estado do Ceará (Seduc).

Endereço Profissional: Praça Clóvis Beviláqua, 320 - Viçosa do Ceará, CE, 62300-000

E-mail: silvasantos.fco@gmail.com

Raimundo Lenilde de Araújo, Universidade Federal do Piauí, Piauí, Brasil

Doutor em Educação Brasileira e Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente (UFC). Especialista em Ensino de Geografia e Graduado em Geografia - Licenciatura (UECE). Professor Efetivo, Classe Associado I, da Universidade Federal do Piauí (UFPI), no Curso de Licenciatura em Geografia e no Programa de Pós-Graduação em Geografia. Tem interesse e faz orientação de Trabalhos de Conclusão de Cursos de Graduação, Pós-Graduação e Supervisão de Estágio de Pós-Doutorado, nos seguintes temas: Cidades, Urbanização, Meio Ambiente, Educação e Estágio Supervisionado, Metodologia, Currículo, Evolução do Ensino de Geografia, Formação de Professores para o Ensino de Geografia, Avaliação e Ensino de Geografia e Educação Ambiental. É líder do Grupo de Pesquisa em Geografia, Docência e Currículo - GEODOC, CNPq/UFPI e líder do Grupo de Estudos em Urbanização, Política e Cidadania, GEURBPOCI, CNPq/UFPI e integrante do Núcleo de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica/NEPEG, CNPq/UFG. Idealizador e coordenador do Laboratório de Formação Docente e Ensino de Geografia/LAFODEG, Geografia/UFPI. Ministrante de palestras motivacionais sobre profissões e Geografia.

Endereço Profissional: Campus Universitário Ministro Petrônio Portella Bairro Ininga - Teresina - PI - CEP: 64049-550.

E-mail: raimundolenilde@ufpi.edu.br

Published

2021-09-08

How to Cite

da Silva Santos, F. J., & Lenilde de Araújo, R. (2021). EVALUATION OF LEARNING GEOGRAPHY TIME INTEGRAL SCHOOLS OF CAMPO MAIOR/PI: REGULATORY, CONCEPTS AND PRACTICES. Revista Signos Geográficos, 3, 1–23. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/69873

Issue

Section

Artigos