BOOKS FOR GEOGRAPHY TEACHERS: SOME NOTES ON THE ESTABLISHMENT OF SCHOOLED GEOGRAPHY

Authors

Keywords:

textbooks, schooled geography, teacher education/training

Abstract

Reflecting on the role of textbooks in the basic training in Geography is the heart of this discussion, which arises from understanding the importance of such textbooks as disseminators of ways of teaching, beyond the curricular prescription, are holders of a consolidated epistemology of schooled Geography, mainly from 1990´s on in Brazil. The period corresponds to the expansion of the research lines in graduate programs in Geography (CAVALCANTI, 2016). The works identified in the federal educational institutions, which provide Teaching Degree courses in Geography, are acknowledged in their discourse when they are included in the bibliography. Thus, it is possible to identify the hubs which disseminate these ideas based on the fact they have occurred in over 15 institutions found nationwide.

Author Biographies

Janete Regina de Oliveira, Universidade Federal de Viçosa, Minas Gerais, Brasil

Professora Adjunta do Departamento de Geografia- UFV. Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo. Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais.

Endereço profissional: Avenida P.H. Rolfs, s/nº, Campus Universitário, Viçosa- MG/Brasil, CEP: 36.570-900. Edifício da GeoHistória

E-mail: janete.oliveira@ufv.br

Vivian Batista da Silva, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Pós-Doutorado Sênior junto à Universidade Federal do Paraná. Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo, com período de Doutorado-Sanduíche junto à Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Lisboa (2004). Mestrado em Educação pela USP e graduação em Pedagogia pela mesma universidade.

Endereço profissional: Av. da Universidade, 308, Cidade Universitária, CEP: 05508-040 - São Paulo, SP – Brasil.

E-mail: vivianbs@yahoo.com

Published

2021-10-05

How to Cite

de Oliveira, J. R., & Batista da Silva, V. (2021). BOOKS FOR GEOGRAPHY TEACHERS: SOME NOTES ON THE ESTABLISHMENT OF SCHOOLED GEOGRAPHY. Revista Signos Geográficos, 3, 1–23. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/69662

Issue

Section

Artigos