UNDERSTANDING THE USE OF DIDACTIC BOOKS IN CARTOGRAPHIC TEACHING IN THE NORTHEAST SEMI-ARID: AN ANALYSIS AT THE DOM JOSÉ ADELINO DANTAS STATE SCHOOL, IN CAICÓ/RN

Authors

Keywords:

teaching geography, cartography, textbook, semiarid, Caicó

Abstract

In the process of geographic training of basic education students, the use of didactic resources related to cartographic learning helps in the processes of localization and spatial understanding, with the textbook being an important teaching tool in this process. Thus, this article analyzed the approach of cartographic content in geography textbooks used in 6th grade classes of elementary school, at the Dom José Adelino Dantas State School, located in the Walfredo Gurgel neighborhood, a peripheral area of ​​the city of Caicó/ RN, in the northeastern semiarid region of  Brazil. Thus, the analysis of the books “Tempo de Geografia”, organized by Jurandyr Ross and Axé Silva, in 2019, and “Geografia Crítica”, written by José Willian Vessentini and Vânia Vlach, in 1995, used by the aforementioned classes for cartographic discussions. Thus, from this analysis of the highlighted textbooks, the importance of the aforementioned teaching material for the teaching-learning process was evident, since in educational institutions with less access to Information and Communication Technologies, such as the In the case of the aforementioned School, located in a peripheral area of ​​a city in the semiarid region of the Northeast, the use of textbooks has great relevance, serving, therefore, as an important teaching tool for the spatial understanding of elementary school students, arising from cartographic language.

Author Biographies

Iapony Rodrigues Galvão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte, Brasil

Licenciado (2008) e bacharel (2015) em Geografia, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Mestre em Geografia (2011), pelo Programa de Pós-Graduação e Pesquisa em Geografia, na Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Doutor em Geografia (2017), pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia, na Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atualmente é Docente Adjunto no Departamento de Geografia, do Centro de Ensino Superior do Seridó, na Universidade Federal do Rio Grande do Norte - CERES/UFRN (2017-) e Docente Permanente no Mestrado Acadêmico em Geografia do Centro de Ensino Superior do Seridó – CERES/UFRN (GEOCERES). Além disso, foi Coordenador da Residência Pedagógica núcleo Geografia – CERES/UFRN (2018-2020) e avaliador no Programa Nacional do Livro Didático – PNLD (2019).

Endereço Profissional: CERES/UFRN - Rua Joaquim Gregório, S/N, Penedo, Caicó/RN, CEP 59300-000.

E-mail: iapony5@hotmail.com; iapony.galvao@ufrn.br

Thenilly Sérgia Brito Costa , Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte, Brasil

Licenciada em Geografia - Centro de Ensino Superior do Seridó, na Universidade Federal do Rio Grande do Norte - CERES/UFRN (2020); Bacharelanda em Geografia - CERES/UFRN (2021-); Membra do laboratório de Didática em Geociências – LADGEO (2018-) e do Laboratório de Hidrografia, Climatologia e Cartografia - LAHICC (2021-); Monitora de disciplinas relacionadas aos Fundamentos da Cartografia no Departamento de Geografia - CERES/UFRN (2018-2020; 2021-).

Endereço Profissional: CERES/UFRN - Rua Joaquim Gregório, S/N, Penedo, Caicó/RN, CEP 59300-000.

E-mail: thenilly.costa.093@ufrn.edu.br; thenillybc@gmail.com

Sara Fernandes Flor de Souza , Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte, Brasil

Graduada em Geografia – Licenciatura, pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB (2007); Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (2009); Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (2013); Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN / Centro de Ensino Superior do Seridó - CERES / Campus de Caicó (2017-), atuando nas áreas: Geotecnologias, Cartografia, Geografia Física e Ensino de Cartografia e Geociências. É docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Geografia do CERES/UFRN (GEOCERES – Mestrado Acadêmico). Além disso, é Coordenadora do Laboratório Didático de Geociências (LADGEO) - CERES – UFRN, da Sala Temática em Cartografia/CERES/UFRN e Coordenadora do Programa Residência Pedagógica, núcleo Geografia – CERES/UFRN (2020-).

Endereço Profissional: CERES/UFRN - Rua Joaquim Gregório, S/N, Penedo, Caicó/RN, CEP 59300-000.

E-mail: sara.flor@ufrn.br; sarafflors@gmail.com

Marianna Fernandes Moreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte, Brasil

Graduada em Geografia - Bacharelado (2008) e licenciatura (2009), pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ; Mestre em Geografia (2011), pela Universidade Federal do Rio de Janeiro; Doutora em Geografia (2016), pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, com atuação doutoral sanduíche na Queen Mary University of London, além de ter atuado na Universidade de Leeds (Inglaterra) como Pesquisador Assistente Visitante. Atualmente é Professora Adjunta do Departamento de Geografia do CERES/UFRN (2019-), atuando no Ensino de Geografia, Geografia Urbana, movimento sociais, geografia e gênero, geografia da família e da casa, economia doméstica e espacialidade cotidiana. É Coordenadora do LEG – Laboratório de Ensino de Geografia, do CERES/UFRN (2020-).

Endereço profissional: CERES/UFRN - Rua Joaquim Gregório, S/N, Penedo, Caicó/RN, CEP 59300-000.

E-mail: mari.f.moreira@gmail.com

Published

2021-08-13

How to Cite

Rodrigues Galvão, I., Brito Costa , T. S., Fernandes Flor de Souza , S., & Fernandes Moreira, M. . (2021). UNDERSTANDING THE USE OF DIDACTIC BOOKS IN CARTOGRAPHIC TEACHING IN THE NORTHEAST SEMI-ARID: AN ANALYSIS AT THE DOM JOSÉ ADELINO DANTAS STATE SCHOOL, IN CAICÓ/RN. Revista Signos Geográficos, 3, 1–19. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/69458

Issue

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Artigos