PEDAGOGICAL PRACTICE: THE CREATIVE PROCESS THROUGH GEOGRAPHICAL FACILITIES

Authors

Keywords:

geographic education, geographical installations, art, creativity

Abstract

This work aims to present experience in teaching Geography with the methodology of Geographical Installations, in which art becomes an ally in the construction of geographic knowledge and in the process of content evaluation. To exemplify this methodology, the content of the Brazilian biomes was materialized for the teaching and learning process in the classroom for 3rd year high school students at EEMTI Presidente Geisel. Thus, the objective is to analyze the best creative potential of the innovative pedagogical practice of Geographical Installations for the teaching and learning process in the classroom, through a didactic sequence, with research and creativity, as methodological procedures, to achieve the creative process, thus materializing in Geographic Installations. As a result, with this imaginative and creative act, a process of transformation of the school's daily life was obtained, provoking different ways of building geographic knowledge at school.

Author Biographies

Alessandra Alves de Pinho, Universidade Regional do Cariri, Ceará, Brasil

Graduada em Licenciatura em Geografia pela Universidade Regional do Cariri-URCA. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana. Possui como temáticas de pesquisa e interesse: Ensino em Geografia, Criatividade e Avaliação.

Endereço Profissional: Rua Cel. Antônio Luíz, 1161 - Pimenta, Crato - CE, 63105-010

E-mail: alessandrapinho.alves@gmail.com

Cassio Expedito Galdino Pereira, Universidade Regional do Cariri, Ceará, Brasil

Possui mestrado em Geografia Humana (Universidade de São Paulo). Pesquisador do grupo de pesquisa CNPq IMAGO - Pesquisa em Cultura Visual, Espaço, Memória e Ensino, do grupo de pesquisa CNPq Espaço e Subjetividade, além do grupo Geografia e Criatividade, ambos vinculados a Universidade Regional do Cariri - URCA. Desenvolve pesquisas no âmbito da linguagem cartográfica, cartografia e questão agrária, como também relações socioculturais e espaciais, com ênfase em: Cartografia Geográfica; Mapas e Sociedade; Geografia Agrária; Geografia Cultural; Percepção Ambiental; Educação Cartografia e; Educação Geográfica.

Endereço Profissional: Rua Cel. Antônio Luíz, 1161 - Pimenta, Crato - CE, 63105-010

E-mail: cassio.expedito@gmail.com

Emerson Ribeiro, Universidade Regional do Cariri, Ceará, Brasil

Formado em Geografia pela Universidade de Sorocaba (2000) e Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (2003). Com Mestrado (2006) e Doutorado em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (2014). Possui pós-doutorado pela Universidade Federal da Paraíba (2016). Atuou desde (1997) como professor do ensino básico, coordenador pedagógico e Diretor no Estado de São Paulo até (2011). Atualmente é Professor Adjunto do Departamento de Geociências e do Mestrado Profissional em Educação da Universidade Regional do Cariri URCA/CE e professor do quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal da Paraíba. Coordenador do Diretório de Pesquisa Geografia e Criatividade, coordenador do Laboratório Quatro Elementos (4EL) . Áreas de atuação: Formação de professores. Geografia Arte e Criatividade. Instalações Geográficas/Pedagógicas. Estágio Supervisionado. Práticas Pedagógicas e Metodologias de Ensino. Geografia Urbana.

Endereço Profissional: Rua Cel. Antônio Luíz, 1161 - Pimenta, Crato - CE, 63105-010

E-mail: emerson.ribeiro@urca.br

Published

2021-09-23

How to Cite

Alves de Pinho, A., Galdino Pereira, C. E., & Ribeiro, E. (2021). PEDAGOGICAL PRACTICE: THE CREATIVE PROCESS THROUGH GEOGRAPHICAL FACILITIES. Revista Signos Geográficos, 3, 1–17. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/69390

Issue

Section

Artigos