CRITICAL SCHOOL CARTOGRAPHY AND TECHNOLOGIES IN TEACHING GEOGRAPHY

Authors

Keywords:

cartographic language, methodology, Google Earth, Google Maps

Abstract

As teachers, we know the close relationship between Cartography and Geography, which in the condition of science, make it possible to clarify the contradictions in the socio-spatial dynamics. Thus, technological resources are important as possible enhancers of cartographic communication. The purpose of this article is to bring up aspects that make it possible to discuss how applications, specifically Google Earth and Google Maps, can be used in education, in order to foster a methodology for working on the contents of Geography. For this, we present the writing in three parts. In the first, we approach Geographic science in relation to the map; in the second, the relationship between cartographic science and the teaching of Geography, based on Callai (2005) and Francischett (2002, 2007, 2011) and, lastly, we discussed the technological resources mentioned in the context of School Cartography. The use of interactive digital maps, propitiate the development of basic notions, important for learning such as: in observation, orientation and spatial location, which together with the pedagogical work with contents, related to geographic and cartographic scales, to the system of coordinates and socio-spatial mobility provide geographic knowledge.

Author Biographies

Rômulo Afonso Santos Ribeiro, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Paraná, Brasil

Graduação em Geografia (Licenciatura) pelo Centro Universitário Internacional (2018). Graduação em História (Licenciatura) pelo Centro Universitário Internacional (2020). Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Unioeste/FB.

Endereço: Rua São João, 405, CANGO. CEP: 85604-200, Francisco Beltrão-PR- Brasil.

E-mail: romuloafonso.cav@gmail.com

Mafalda Nesi Francischett, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Paraná, Brasil

Graduação em Geografia (Licenciatura e Bacharelado. Mestrado em Educação. Doutorado. Pós-doutorado em Geografia. Professora Associado - nível C, desde março de 2015 (Portaria Nº1496/2015-GRE) da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Experiência na pesquisa, ensino e extensão em Geografia, com ênfase em: Ensino de Geografia, Educação Ambiental, Cartografia Escolar, Livro Didático, educação tecnológica, com principais temáticas voltadas para: representação-linguagem-ensino. Projetos em Ensino de Geografia. Professora pesquisadora na linha Educação e Ensino de Geografia, no Programa de Mestrado e Doutorado em Geografia. Professora pesquisadora e orientadora da linha Educação e formação de professores no Mestrado em Educação. Orientadora da Linha Educação e ensino de Geografia. Orientadora de Estágio Supervisionado em Geografia desde 2001. Coordenadora de projeto PIBID de 2012-2014; colaboradora do projeto PIBID de 2014-2016. Líder do Grupo e Laboratório de Pesquisa RETLEE desde 2002. Pesquisadora do grupo GPEG e do Grupo de Cartografia Escolar. Professora pesquisadora no Programa de Mestrado em Educação na linha Cultura, Processos Educativos e Formação de Professores, na Unioeste -Francisco Beltrão/PR. Coordenadora do Programa Residência Pedagógica de Geografia na Unioeste/FB/ 2018-2019. Coordenadora do Projeto Nós Propomos! Unioeste/FB desde 2017.

Endereço: Avenida Luiz Antônio Faedo, 761, Ed. Curitiba, Ap. 401, Centro. CEP: 85601-275 - Francisco Beltrão/PR - Brasil.

E-mail: mafalda@wln.com.br

Published

2021-05-12

How to Cite

Afonso Santos Ribeiro, R., & Nesi Francischett, M. (2021). CRITICAL SCHOOL CARTOGRAPHY AND TECHNOLOGIES IN TEACHING GEOGRAPHY. Revista Signos Geográficos, 3, 1–17. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/67454

Issue

Section

Artigos