CONSTITUENT ELEMENTS OF GEOGRAPHICAL REASONING: A THEORETICAL DISCUSSION FOR BASIC EDUCATION

Authors

Keywords:

geographic thinking, geographic reasoning, cognitive processes

Abstract

The appearance of lines of research in the area of teaching Geography promoted the increase of academic research related to School Geography. In view of this, several concepts emerged that deal with their role in school, such as spatial thinking, geographic thinking, geospatial thinking, spatial reasoning, geographic reasoning, to name a few. This work aims to discuss theoretical elements that constitute geographic reasoning in Basic Education. For that, a bibliographic research was carried out, using the qualitative approach in the surveys and in the interpretation of the data. The results showed that Geography at school has the function of promoting geographic thinking that contemplates several dimensions, affective, social and intellectual. The intellectual dimension is a perspective provided by the geographical reasoning of making analogies, inferences, deductions, connections, to cite some examples, anchoring on the concepts (space, territory, landscape, place, region) and the logical principles (location, delimitation, connection, network, scale, distribution, position, extension) constituents of geographic knowledge.

Author Biographies

Daniel Rodrigues Silva Luz Neto, Universidade de Brasília, Distrito Federal, Brasil

Doutorando e mestre em Geografia pela Universidade de Brasília (UnB), Graduado em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), 2ª Graduação em Pedagogia (Facibra-Paraná), Especialista em Gestão Educacional (Faculdade Apogeu), professor da Educação Básica desde 2008, tutor na Universidade Aberta do Brasil (UaB- UnB) desde 2020. É membro do grupo de pesquisa, Ensino, Aprendizagem e Formação de professores de Geografia (GEAF-UnB) da Universidade de Brasília (UnB) desde de 2016 e do grupo de trabalho Fundamentos Teóricos e o Ensino de Geografia do grupo de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (NEPEG) da Universidade Federal de Goiás (UFG) desde 2019.

Endereço Profissional: Campus Universitário Darcy Ribeiro, Brasília-DF, CEP 70910-900.

Cristina Maria Costa Leite, Universidade de Brasília, Distrito Federal, Brasil

Geógrafa, Doutora em Educação, com Mestrado em Gestão Ambiental e Especialização em Gestão do Território e Sensoriamento Remoto. Professora efetiva da Universidade de Brasília, com atuação na Graduação em Pedagogia e na Pós-Graduação em Geografia, no processo de formação de professores na área de Geografia, bem como na análise das questões referentes ao ensino/aprendizagem desse campo disciplinar, nas modalidades presencial e à distância. Desenvolve projetos de pesquisa relacionados a "Identidade, Território e Paisagem" no contexto da Região Centro - Oeste e do Distrito Federal e "Educação em Geografia" em nível do Ensino Fundamental, Médio e Superior. Coordena o Laboratório de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (LEPEGEO) da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília.

Endereço Profissional: Campus Universitário Darcy Ribeiro, Brasília-DF, CEP 70910-900.

Published

2021-02-25

How to Cite

Rodrigues Silva Luz Neto, D. ., & Costa Leite, C. M. (2021). CONSTITUENT ELEMENTS OF GEOGRAPHICAL REASONING: A THEORETICAL DISCUSSION FOR BASIC EDUCATION. Revista Signos Geográficos, 3, 1–17. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/63474

Issue

Section

Artigos