VOICING RESISTANCE

the importance of orality in academia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v24.80368

Keywords:

Oral history, Historiography, Collective memory, Native peoples

Abstract

The article explores the marginalization of Brazilian Indigenous narratives within the academic sphere, addressing how orality is often disregarded in favor of written tradition. The central issue is the undervaluation of oral cultural practices, which contributes to the diminished academic recognition of Indigenous knowledge. The objectives are to analyze the historical exclusion of Indigenous peoples from academia and to assess the implications of this exclusion for the preservation of their narratives. Using a qualitative approach and bibliographic review, the research identifies that the hegemony of writing and historical Eurocentrism has relegated oral traditions to a lower status. It concludes that integrating oral traditions with written forms is crucial for a fairer representation of Indigenous peoples and that academia must reassess its criteria for knowledge validation to promote effective inclusion of these cultures.

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Author Biographies

Ana Carolina da Silva, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis, Goiás, Brasil, anacarolinadasilva2805@gmail.com

Graduada em História pela Universidade Estadual de Goiás (UEG), campus CSEH - Nelson de Abreu Junior; Mestranda no Programa de pós-graduação STRICTO SENSU interdisciplinar em Territórios e Expressões Culturais no Cerrado (PPGTECCER). Atualmente atuando como instrutora de idiomas nas empresas Speaking Laboratory e Fluency Academy Ensino de Idiomas Ltda.

Poliene Soares dos Santos Bicalho, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis, Goiás, Brasil, poliene.bicalho@ueg.br

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Goiás (2000), mestrado em História pela Universidade Federal de Goiás (2003) e doutorado em História pela Universidade de Brasília (2010). Atualmente é professor titular da Universidade Estadual de Goiás e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Interdisciplinar em Territórios e Expressões Culturais no Cerrado. Tem experiência na área de Antropologia, com ênfase em Interdisciplinar, atuando principalmente nos seguintes temas: indígenas, movimento indígena, Cerrado, artes indígenas e Ditadura Civil-Militar e Indígenas. Líder do Grupo de Pesquisa SABERES, SOCIEDADE E NATUREZA NO CERRADO.

Wisley Micael Soares da Silva, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis, Goiás, Brasil, wisleymicael@hotmail.com

Graduado em História pela Universidade Estadual de Goiás (UEG), campus CSEH - Nelson de Abreu Junior; Técnico em Mecânica Industrial pela instituição SENAI - Roberto Mange; Mestrando no Programa de pós-graduação STRICTO SENSU interdisciplinar em Territórios e Expressões Culturais no Cerrado (PPGTECCER)

Published

2024-12-17

How to Cite

SILVA, A. C. da; BICALHO, P. S. dos S.; SILVA, W. M. S. da. VOICING RESISTANCE: the importance of orality in academia. Revista UFG, Goiânia, v. 24, n. 30, 2024. DOI: 10.5216/revufg.v24.80368. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/80368. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossier: Rural Education, Indigenous Education and Quilombola Education: paths of resistance and (dis)encounters with new and other narratives