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THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECT AS AN INSTRUMENT FOR BUILDING A RURAL SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v24.80359

Keywords:

Rural education, Rural school, Political-Pedagogical Project

Abstract

This article presents an excerpt from the research carried out as part of the Professional Master's Degree in Countryside Education at the Federal University of Recôncavo da Bahia. The investigation arose when it was identified that the school recognized by the guidelines as a School of the Countryside maintained its Political-Pedagogical Project (PPP) without any relation to the peasant reality. Its aim was to contribute to the re-signification of the PPP, based on the incorporation of peasant knowledge and practices. We used participant observation, document analysis, a questionnaire, a Culture Circle and conversation circles as tools for reading and problematizing reality. The research shows that, even though the rural school is established along regular lines, it is possible to build emancipatory pedagogical practices, where the specificities of rural subjects are decisive in the construction of a PPP that is an instrument of struggle and a guide for educational practices.

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Author Biographies

Ana Elisa Antunes de Oliveira, Universidade de Uberaba (UNIUBE), Uberaba, Minas Gerais, Brasil, ana.antunes.oliveira@educacao.mg.gov.br

Doutoranda em Educação pela Universidade de Uberaba/UNIUBE. Possui mestrado em Educação do Campo pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia/UFRB (2019). Graduação em Educação do Campo pela Universidade Federal de Minas Gerais/UFMG (2015), com habilitação na área de Ciências Sociais e Humanidades. Possui pós-graduação em Ensino de Humanidades pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas/IFSULDEMINAS. Formação Técnica pela UNIMONTES no Curso Técnico de Meio Ambiente. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e da Cidade - GEPEMDECC. Atua como tutora na Diretoria de Educação Aberta e a Distância - DEAD/UFVJM no curso de Pedagogia. Servidora efetiva na rede Estadual de Educação de Minas Gerais como professora da Educação Básica e Assistente Técnico de Educação.

Terciana Vidal Moura, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Amargosa, Bahia, Brasil, tercianavidal@ufrb.edu.br

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Minho (Uminho-Portugal). Mestre em Educação e Contemporaneidade e Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia. Docente e Vice-coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação do Campo da UFRB (PPGEDUCAMPO). Professora Associada I da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), atuando na Licenciatura em Educação do Campo com ênfase em Ciências Agrárias e na Licenciatura em Biologia. Coordenadora do Curso de Especialização em Educação do Campo e Desenvolvimento Territorial do Semiárido Brasileiro da UFRB. Membro do NDE do Curso de Licenciatura em Biologia do CCAAB-UFRB. Desenvolve pesquisa nos seguintes temas: Educação e escolas do campo, classes multisseriadas, políticas públicas e educação e formação de educadores do campo. Pesquisadora dos Grupos de Pesquisa (Auto)biografia, Formação e História Oral (GRAFHO), da Rede Universistas e do Observatório da Educação do Campo no Recôncavo e Vale do Jiquiriçá-BA (Observale). Integra da Rede Autonomia e Diversidade na Educação Pública (REDAP) e a Rede Latino-Americana de Pesquisa em Educação do Campo /Cidade e Movimentos Sociais (RedePECC-MS). Coordenadora da Turma 2 do Programa Escola da Terra na UFRB. Coordenadora Adjunta do Programa de Formação de Educadores e Educadoras do Campo (Formacampo)

Published

2025-01-20 — Updated on 2025-03-10

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How to Cite

OLIVEIRA, Ana Elisa Antunes de; MOURA, Terciana Vidal. THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECT AS AN INSTRUMENT FOR BUILDING A RURAL SCHOOL. Revista UFG, Goiânia, v. 24, n. 30, 2025. DOI: 10.5216/revufg.v24.80359. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/80359. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossier: Rural Education, Indigenous Education and Quilombola Education: paths of resistance and (dis)encounters with new and other narratives