LITERARY (TRAN)FORM(ACTION) OF TEACHERS AND THE (DIS)ENCOUNTERS OF RESEARCH IN HUMAN SCIENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v25.79250

Keywords:

Educação infantil, Extensão, Formação literária de professoras, processo colaborativo

Abstract

This article is an excerpt from an ongoing doctoral research in education that presents a discussion about the literary artistic (trans)form(action) of teachers working in pre-school at the municipal public network of a tonw in the interior of Mato Grosso. The reflections follow the paths of relational processes between researchers, research collaborators, researched people (teachers) and the (mis)encounters that are established in the process of collaborative research-form(action). It presents results from the systematic literature review, focusing on the gaps that still exist in the training of teachers for literary actions. Based on questionnaires, initial and final evaluation, it presents reflections from field research that reveal the different alterities that make up the process. The text is supported by the discussion about research in human sciences from the Bakhtinian perspective of language and children's literature, as a humanizing process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone de Cassia Soares Silva, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil, simonedecassia78@gmail.com

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (PPGE/UFMT) na Linha de Pesquisa Culturas Escolares e Linguagens. Professora efetiva da Rede Municipal de Educação de Primavera do Leste - MT na Educação Básica. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa Linguagem Oral, Leitura e Pesquisa na Infância (GEPLOLEI).

Bárbara Cortella Pereira, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil, barbaracortella@gmail.com

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Marília/SP. É Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT-Cuiabá) na linha de pesquisa "Culturas Escolares e linguagens", Professora Adjunta AII do Departamento de Ensino e Organização Escolar do Instituto de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso (DEOE/IE/UFMT- Cuiabá). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa "Linguagem Oral, Leitura e escrita na Infância" (GEPLOLEI). Atualmente é coordenadora estadual do Projeto "Leitura e Escrita na Educação Infantil" (LEEI-MT).

Published

2025-08-27 — Updated on 2025-09-23

Versions

How to Cite

SILVA, Simone de Cassia Soares; CORTELLA PEREIRA, Bárbara. LITERARY (TRAN)FORM(ACTION) OF TEACHERS AND THE (DIS)ENCOUNTERS OF RESEARCH IN HUMAN SCIENCES . Revista UFG, Goiânia, v. 25, n. 31, 2025. DOI: 10.5216/revufg.v25.79250. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/79250. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos