The Zé Pereira Carnival Cortège in De-Colonial Times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v24.77659

Keywords:

Carnival, Decolonialism, Masquerades, Performance Studies

Abstract

This text aims to present and investigate the performance of the Zé Pereira carnival procession, based on the events from 2013 to 2022 in the municipality of Itaberaí-GO. To this end, we engage in a dialogue with Mikhail Bakhtin's (1895-1975) studies of the carnivalesque worldview and the decolonial perspectives of Mario de Andrade and Oswald de Andrade. These theories help us understand how the idea of a procession can parallel the normativity of everyday life, momentarily modifying streets, roads, and lives in a movement that goes from life to art and from art to life. Bakhtin establishes the elements of the carnivalesque worldview that are inserted into everyday life and its expressive forms. We are exposing here that we can still observe the dialogism of expressive forms being inserted into moments of everyday life.

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Author Biographies

Marcelo Fecunde de Faria, Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brazil

Doutor em Performances Culturais (PPGPIC/UFG), pesquisa a performance do Zé Pereira no carnaval oitocentista do Rio de Janeiro e o teatro de Franscisco Corrêa Vasques (1839-1892), sob orientação do Dr. Robson Corrêa de Camargo (UFG). Me. em Performances Culturais (EMAC/UFG). Ator/Performer e pesquisador, nativo de Itaberaí, autor do trabalho de campo sobre o Zé Pereira de Itaberaí, que resulta na dissertação de mestrado Zé Pereira: a performance carnavalesca em Itaberaí-GO. Dissertação de mestrado – PPGPC/EMAC/UFG – 2015.

Robson Corrêa de Camargo, Federal University of Goiás (UFG)

Doutor em teatro (ECA/USP). Idealizador e fundador do Programa de Pós Graduação em Performances Culturais da UFG (2011, Mestrado e Doutorado). Encenador e crítico de teatro, coordena a Rede Goiana de Pesquisa em Performances Culturais, financiamentos CNPQ, FAPEG, CAPES, FUNAPE, ERASMUS+. Livros publicados: “Brazilian Theater, 1970/2010” (2015, McFarland, org. with Eva Bueno); “O Gestual no Teatro: Melodrama, Pantomima e Teatro de Feira” (2020, Editora Fi); “Música na Contemporaneidade” (2015, PUC/GO org. com Claudia Zanini); “O Mundo é um Moinho: Reflexões Sobre o Teatro Popular no séc. XX”; “Performances Culturais” (Hucitec org. com Eduardo Reinato e Heloisa Capel). Conselhos editoriais: Editora Anthem Press - Série de Livros sobre Performances e Teatro (Inglaterra), Moringa (UFPb), e Rebento - Revista de Artes do Espetáculo (UNESP). Exerceu atividade de crítico teatral na Folha de São Paulo (1983-1987) no semanário Movimento (1976-1977).

Published

2024-09-19

How to Cite

FARIA, M. F. de; CAMARGO, R. C. de. The Zé Pereira Carnival Cortège in De-Colonial Times. Revista UFG, Goiânia, v. 24, n. 30, 2024. DOI: 10.5216/revufg.v24.77659. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/77659. Acesso em: 18 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Patrimônio Cultural Imaterial - Festividades da Cultura Popular