Representations of teachers about their students: analysis from inclusion and recognition
DOI:
https://doi.org/10.5216/revufg.v22.73999Abstract
Este artigo expõe as representações sociais (RS) que os professores compartilham sobre os alunos, elegendo como objetivo analisar as qualidades ou particularidades que são atribuídas aos estudantes durante o processo de ensino-aprendizagem. O trabalho foi desenvolvido a partir de uma perspectiva qualitativa, foram entrevistados 15 professores do distrito de Pucón-Chile e os dados foram analisados por meio da Grounded Theory e seus correspondentes níveis de codificação. Os dados indicam que a caracterização do corpo discente está ligada à experiência de aprendizagem a partir do desempenho acadêmico e da visão sociocultural que os licenciandos possuem. Do trabalho, dentre outros, conclui-se que é preciso dar espaço ao reconhecimento social e cultural, e que se desenvolvam processos de contextualização, situação que se observa ser possível por meio de uma Formação Inicial de Professores (IDF) que trabalhe a partir e com a diversidade.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista UFG uses the Creative Commons CC-BY (4.0) - Attribution 4.0 International license for open access journals (Open Archives Initiative - OAI) as a basis for transferring rights.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1) Authors may distribute, remix, adapt and build upon their work, even for commercial purposes, as long as they give UFG proper credit for the original creation. Authors may copy and redistribute the material in any medium or format.
2) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that reference is made to the place of publication origin, that is, the electronic address/reference of Revista UFG.
3) The authors of works published in Revista UFG are expressly responsible for their content.
4) All works submitted to Revista UFG that have images, photographs, figures in their body must be accompanied by a term of assignment of copyright of the author, of the participating member of the image and, in the case of children, of the relatives of the exposed children , with their data and signature.
Access the IMAGE USE AUTHORIZATION TERM document here.