The political activism in an extension project with the deaf community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v20.66725

Abstract

Deaf people who use the Brazilian Sign Language experience linguistic, communication and attitudinal barriers in health care throughout Brazil. This article discusses the report of an autoethnobiographic experience of a teacher-researcher, based on her affectations and implications, and on how these aspects impact the writing of an extension project. The report is approached from three different moments: the first addresses the affectations experienced by the researcher before and during the development of a research project; the second moment discusses her political activism and her involvement with the deaf community beyond the university environment and, finally, the third moment reports the collective construction that characterized the writing of the extension project. The described process proves that the project as a whole was constituted as a dialogical action between community and university, and it can be noticed that the political activism of the teacher-researcher was the main triggering factor in the development process of the extension project.

Keywords: Deafness. Deaf. Right to Health. Social Participation. Community Outreach.

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Author Biographies

Nubia Garcia Vianna, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, São Paulo, Brasil, nvianna@unicamp.br

Doutorado e Mestrado em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Especialização nos Moldes de Residência em Saúde Coletiva pela Universidade de Pernambuco (UPE). Aprimoramento em Fonoaudiologia na área da surdez pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Departamento de Desenvolvimento Humano e Reabilitação da Faculdade de Ciências Médicas da Universidade Estadual de Campinas (DDHR/FCM/UNICAMP) com atuação no curso de Fonoaudiologia e no Programa de Residência Multiprofissional de Atenção à Saúde. Coordenadora do Comitê de Política de Educação do Departamento de Saúde Coletiva da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia (SBFa). Experiência em gestão e análise de políticas públicas, especialmente àquelas voltadas às pessoas com deficiência.

Janice Gonçalves Temoteo Marques, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, São Paulo, Brasil, janicetm@unicamp.br

Graduação em Letras pela Universidade Regional do Cariri - Urca. 2.Pós-Graduação Lato Sensu no Ensino da Língua Inglesa também pela Universidade Regional do Cariri - Urca. 3.Mestrado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB. 4. Doutorado em Psicologia Experimental da Linguagem, na Universidade de São Paulo - USP, com tese intitulada "Lexicografia da Língua de Sinais Brasileira do Nordeste". 5.Proficiência em Tradução e Interpretação da Libras/Língua Portuguesa/ Libras e certificação de Proficiência no uso e no ensino da Língua de Sinais Brasileira - Libras, nível superior, pelo Ministério da Educação MEC/ INEP/UFSC. (PROLIBRAS). Atualmente é docente do Departamento de Desenvolvimento Humano e Reabilitação (DDHR), Faculdade de Ciências Médicas (FCM), da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e ministra aulas sobre Libras e Educação de Surdos nos cursos de Artes visuais, Biologia, Educação Física, Enfermagem, Fonoaudiologia e Geografia. Também é docente nas disciplinas práticas de Surdez (estágios) no curso de Fonoaudiologia. Autora laureada pela Associação Brasileira de Editoras Universitárias com o 1º lugar no Prêmio ABEU 2018: Melhor Livro de Ciências Humanas, com o livro Dicionário da Língua de Sinais do Brasil: A Libras em suas mãos (3 vols. Edusp, 2017)

Published

2020-12-31

How to Cite

VIANNA, N. G. .; MARQUES, J. G. T. . The political activism in an extension project with the deaf community. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.66725. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/66725. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Experiências de enriquecimento mútuo: desde e com a comunidade surda