SCHOOL JOURNAL AND SOCIAL COMMITMENT IN PANDEMIC TIMES: THE EXPERIENCE OF THE FOLHA CEFET PROJECT

Authors

  • Andreza Barboza Nora Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, andrezanora@hotmail.com https://orcid.org/0000-0002-3912-9851
  • Ana Letícia Couto Araujo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, ana.araujo@cefet-rj.br https://orcid.org/0000-0003-4182-1940

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v20.66644

Abstract

Folha Cefet is a school newspaper that has worked for five years as an intercampi extension project of Cefet/RJ. In the present work, we discuss the elaboration of a special edition of Folha Cefet – entirely developed remotely – whose editorial line sought to contemplate the theme of facing the Covid-19 pandemic. In addition to reporting all the production stages of the edition, we present, in the results, the evaluation of the participating students about the material conveyed and the performance of the activities. We also emphasize that the participation of students in this literacy project enabled their insertion in practices mediated by reading and writing through a network of collaborative and collective actions. Finally, we highlight that Folha Cefet is not only a media vehicle built by students and other participants in the school community, but also a teaching-learning and training tool.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreza Barboza Nora, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, andrezanora@hotmail.com

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Letras pela Universidade do Rio de Janeiro (UERJ). Bacharel em Letras (Português/Literaturas) pela Universidade do Rio de Janeiro (UERJ). Licenciada em Letras (Português/Literaturas) pela Universidade do Rio de Janeiro (UERJ). Teve sua pesquisa de Mestrado financiada pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Atualmente é Docente de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira do CEFET-RJ. Tem interesse em políticas linguísticas; contextos educacionais bi/multilíngues e minorias linguísticas.

Ana Letícia Couto Araujo, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, ana.araujo@cefet-rj.br

Especialista em Saberes e Práticas da Educação Básica/Alfabetização, Leitura e Escrita (UFRJ)

Pedagoga do CEFET/RJ (campus Maracanã)

Published

2020-12-07

How to Cite

NORA, A. B. .; ARAUJO, A. L. C. . SCHOOL JOURNAL AND SOCIAL COMMITMENT IN PANDEMIC TIMES: THE EXPERIENCE OF THE FOLHA CEFET PROJECT. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.66644. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/66644. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Enfrentamento da Pandemia COVID-19 e as Ações de Extensão e Cultura