Education and Hybrid Learning Environments

A Process of Sustained Innovation

Authors

  • José António Moreira Universidade Aberta (UaB), Porto, Douro Litoral, Portugal, jmoreira@uab.pt
  • Maria João Horta Ministério da Educação (ME), Lisboa, Estremadura, Portugal, editorarevistaufg@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v20.66027

Abstract

The evolution of digital technologies and the growing awareness of a global network have caused marked changes in society, driving the birth of new paradigms, models, educational communication processes, as well as new teaching and learning scenarios. Therefore, it is impossible to imagine an “unblended” education system - hence it is not whether we should combine, but how to combine, which requires a reengineering of teaching processes and cultural changes in institutions and actors.This is the hybrid vision, a vision of sustained innovation, which projects the reality of a path that is not always easy to follow. It is in this context of a blended and hybrid education, comprehen-ded as to the presence (physical and digital), as to the technologies (analogue and digital), as to the culture (pre-digital and digital) and, above all, as to the environments and spaces (analogue and digi-tal), that this text finds its place. Its main goal is, on the one hand, to analyse hybrid models that allow the articulation and combining of different learning environments and, on the other, to introduce concepts to be considered in the planning and management of le-arning activities in these environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José António Moreira, Universidade Aberta (UaB), Porto, Douro Litoral, Portugal, jmoreira@uab.pt

  • Professor Auxiliar no Departamento de Educação e Ensino a Distância (DEED) da Universidade Aberta.
  • Doutor e Mestre em Ciências da Educação. Licenciado em História da Arte.
  • Membro Integrado no Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEIS 20) da Universidade de Coimbra.
  • Coordenador Científico da Unidade Móvel de Investigação em Estudos do Local (ELO) da Universidade Aberta. 
  •  Membro de conselhos editoriais e revisor de revistas científicas na área da Educação e das Tecnologias Digitais.

Maria João Horta, Ministério da Educação (ME), Lisboa, Estremadura, Portugal, editorarevistaufg@gmail.com

Estudou Geologia na Universidade de Coimbra (1988), fez Mestrado em Didática das Ciências na
Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa (2002) e concluiu o Doutoramento em TIC e
Educação no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (2012).
Desenvolve trabalho de investigação na área da educação (especial destaque para a Didática das
Ciências e para as Tecnologias Educativas) com trabalhos científicos publicados em revistas da
área.
Recentemente coordenou a Equipa INCoDe Educação e integrou o Grupo de Trabalho que teve
como missão a definição do Perfil dos Alunos à saída da escolaridade obrigatória.
Integra grupos de trabalho da Comissão Europeia e da European Schoolnet na área da Educação
Digital e da Cidadania Digital. É professora convidada na Escola Superior de Educação Almeida
Garrett e exerce as funções de Subdiretora-Geral na Direção-Geral da Educação, no Ministério da
Educação.

Published

2020-10-15

How to Cite

MOREIRA, J. A.; HORTA, . M. J. . Education and Hybrid Learning Environments: A Process of Sustained Innovation. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.66027. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/66027. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Enfrentamento da Pandemia COVID-19 e as Ações de Extensão e Cultura