⠀ Digital Literacy Against Anti-Science Speech and Fake News

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v20.65947

Abstract

The post-truth era is characterized by a socio-cultural con-text in which objective facts have less influence in shaping public opinion than appeals to the individual’s beliefs. This epistemological crisis is a fertile scenario for the spread of false news, which also affec-ted the scientific community, which has suffered from the expansion of pseudoscientific and anti-scientific discourses on social networks, with the aim of undermining the public credibility of institutions in-volved in the production of knowledge. This attitude was even adop-ted by politicians and members of the Brazilian government, who disseminated false content to justify certain political measures. The work approaches the problem from the inductive method, through bibliographic review research. Digital literacy is proposed as a means of combating fake news, effective citizenship and, specifically, per-meability of the external community to the knowledge produced in the scientific community.

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Author Biographies

Doglas Cesar Lucas, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, Rio Grande do Sul, Brasil, doglasl@unijui.edu.br

Graduado em Direito pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ (1998). Mestre em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001), Doutor em Direito pela UNISINOS (2008). Pós-Doutorado em Direito pela Università Degli Studi di Roma Tre (2012). Professor dos Cursos de Graduação, Mestrado e Doutorado em Direito na Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijui) e Professor no Curso de Direito da Faculdade Cnec Santo ngelo. Professor colaborador no Mestrado e Doutorado em Direito da URI - Santo ngelo.

Lucas Oliveira Vianna, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, Rio Grande do Sul, Brasil, lucasoliveiravianna@gmail.com

Mestrando em Direitos Humanos pela Universidade do Noroeste do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ. Pós-graduando em Cristianismo e Política pela Faculdade Kennedy. Bacharel em Direito pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI.

Matheus Thiago Carvalho Mendonça, Universidad Nacional de La Plata (UNLP), Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina, thiago.matheus72010@gmail.com

Bacharelando em Direito na Faculdade de Ciências Jurídicas e Sociais da Universidade Nacional de La Plata (Buenos Aires, Argentina). Integrante dos grupos de pesquisa (CNPq) “Tradição da Lei Natural”, do Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal do Pará (PPGD-UFPa), e “Direito dos Refugiados e o Brasil”, da Faculdade de Direito da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Membro e Pesquisador-Assistente da Human Development & Capability Association.

Published

2020-12-31

How to Cite

LUCAS, D. C.; VIANNA, L. O. .; MENDONÇA, M. T. C. ⠀ Digital Literacy Against Anti-Science Speech and Fake News. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.65947. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/65947. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: o discurso anti-ciência nas redes sociais na internet