Training research on fake news from a critical perspective

anti-science speech

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v20.65944

Abstract

In this paper we aim to present an excerpt about a rese-arch-training that addressed the issue of fake news and misinforma-tion developed with a group of twelve teachers from the final years / Elementary School in the municipality of Afrânio-PE. To do so, we cut out the larger research, discussing one of the six meetings. We are based on a critical perspective that dialogued with Freire (1996), Santaella (2019) and Valente (2019). The research brings a qualita-tive interpretative approach, of the type research-training. As devi-ces, a collective interview was used, based on group techniques. It was inferred that the described meeting evidenced the importance of developing critical and participative awareness in teachers and students in order to face the post-truth, “fake news” and healthy co-munication, combining critical education with dialogue, thus going against the antiscience discourse gradually, because the process is gradual and requires planning and synchronized actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucinalva de Almeida Silva, Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Petrolina, Petrolina, Pernambuco, Brasil, lucinalvalmeidasilva@hotmail.com

Mestranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares PPGFPPI, na Universidade de Pernambuco, Campus Petrolina – PE. Especialista em: Metodologia do Ensino de Língua Inglesa (INTA), Educação Contemporaneidade e Novas Tecnologias (UNIVASF), Gestão e Coordenação (UPE) e em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira (ÚNICA). Graduada em: Inglês (UPE), Letras (UNINTER) e em Pedagogia (UNICESUMAR). Integrante do grupo de pesquisa Laboratório de Estudos e Práticas  em Pesquisa-Formação LEPPF – Univasf, integrado ao Grupo de Pesquisa em Currículo e Formação, vinculado (FORMACCE-UFBA). Professora permanente da Educação Básica/Secretaria de Educação de Afrânio-PE (Escola Municipal Clementino Coelho.

Marcelo Silva de Souza Ribeiro, Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Petrolina, Petrolina, Pernambuco, Brasil, mribeiro27@gmail.com

Possui graduação em Psicologia pelo Centro de Ensino Superior de Maceió (1994), Especialização em Educação Especial (UFAL/1994) e Educação a Distância (SENAC – AL/2011), Especialização em Produção de Mídias para Educação Online (UFBA/2018), Mestrado em Educação em Pesquisa - Université du Québec (2003) e doutorado em Ciências da Educação - Université du Québec à Chicoutimi / Université du Québec à Montréal (2013). Pós doutor em Educação - UFBA, Departamento de Educação, vincluado ao grupo de pesquisa FORMACCE, tendo como orientador o prof. Roberto Sidnei Macedo. 
Professor adjunto da Universidade Federal do Vale do São Francisco, lotado no Colegiado de Psicologia, professor do Mestrado em Psicologia (Univasf), professor programa de Mestrado em Formação Docente da Universidade de Pernambuco – UPE (Campus Petrolina) e editor da Revista de Educação do Vale do São Francisco – Revasf. Coordena o projeto de pesquisa, “A relação das crianças com os seus pais o lugar da brincadeira”; em cooperação internacional com a Université du Québec à Trois Riviéres (UQTR). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: infância, novas tecnologias, processos inclusivos e formação profissional.
ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1196-7383
ResearcherID: W-2109-2017
E-mail: mribeiro27@gmail.com

Published

2020-12-31

How to Cite

SILVA, L. de A.; RIBEIRO, M. S. de S. . Training research on fake news from a critical perspective: anti-science speech. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.65944. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/65944. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê: o discurso anti-ciência nas redes sociais na internet