Is it a fact or a fake?

false news and post-truth in the teaching of portuguese

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v20.65943

Abstract

Deep changes in the interactivity mode and in the recons-truction of knowledge within the so-called post-truth era have cau-sed the mass dissemination of false news, or rather, the notorious fake news. The scenario has the biggest relevance on research on fake news in lessons on the portuguese language in fundamental education through discourse genres that confront such a practice. Current paper discusses the manner a set of handbooks on portu-guese in the last years of primary education, namely the set used in the municipal teaching network of Campo Grande MS Brazil, deals with the fake news theme, foregrounded on research on the phe-nomenon within post-truth conditions and in studies on critical li-teracies. Analyses show a superficial approach to the theme, only slightly committed with critical literacies and the development of transforming agency on social and oppressive issues, such as those derived from sharing fabricated information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Graciela Rocha, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso Do Sul, Brasil, patrigraciro@gmail.com

Possui graduação em Letras - Português/Espanhol pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI (2003), Pós-Graduação/Especialização em ensino/Aprendizagem de Línguas-Espanhol pela UNIJUI-RS (2005), Mestrado em Linguística (bolsista CNPq - 2008) pela UFSC na área de Variação Linguística e Ensino e Doutorado na mesma área e instituição. Tem experiência em docência na Educação Básica das redes públicas estaduais e municipais no Rio Grande do Sul e em Santa Catarina no Ensino de Língua Portuguesa, Literatura e Língua Espanhola. Atualmente é professora Adjunta da Faculdade de Artes, Letras e Comunicação da UFMS/Campo Grande-MS atuando como colaboradora no Mestrado em Estudos de Linguagens e como professora de Língua Portuguesa, Linguística e Práticas de Ensino nos cursos de Letras Português/Espanhol (EaD e presencial) da FAALC e na Especialização em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas. Nesse momento faz estágio pós-doutoral na UAM (México) na área de Políticas Linguísticas sob supervisão do Prof Dr Rainer Enrique Hamel.

Fabiana Biondo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso Do Sul, Brasil, fabibiondo@gmail.com

Fabiana Biondo é professora adjunta da Faculdade de Artes, Letras e Comunicação (FAALC) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), em Campo Grande-MS, atuando nos Cursos de Graduação em Letras e no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens (PPGEL) - linha de pesquisa Linguagens, Identidades e Ensino. Graduada e Mestra em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (UEM); Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Realizou estágio pós-doutoral na Universidade de São Paulo (USP), sobre redes sociais, feminismo e diversidade, sob perspectiva dos letramentos críticos. Coordena o grupo de pesquisas CNPq Práticas de letramento multi/hipermidiáticas (UFMS) e participa do GT Transculturalidade, Linguagem e Educação da ANPOLL. Atua na Linguística Aplicada, principalmente com os temas letramentos hipermidiáticos/críticos; redes sociais; linguagens, cultura e identidade; gênero e sexualidade; feminismo e/na Linguística Aplicada.

Published

2020-12-18

How to Cite

ROCHA, P. G.; BIONDO, F. Is it a fact or a fake? : false news and post-truth in the teaching of portuguese. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.65943. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/65943. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: o discurso anti-ciência nas redes sociais na internet