Legal Lives as an Interface between the Academic Media and the Community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v20.65451

Abstract

The experience reported here has as a backdrop the total suspension of academic activities in person, due to the Pandemic caused by Covid-19. The same scenario implied several legislative changes in the field of labor relations, mostly temporary (provi-sional measures). The aim of this work is to demonstrate that the various technological tools can foster academic knowledge and debate. The central technological instrument of this project were the lives, carried out through the Instagram application – which took place during the months of April and May, lasting 1 hour each – and YouTube - on August 3 of this year, lasting 04 hours.. Such choice is justified by the reduction of access bureaucracy, as it is enough to have the time and profile of the user that makes ac-cess possible, allowing the participation not only of the students, but of the community in general. The lives on Instagram aiming at the dissemination of current content, topics related to provisional measures were addressed, such as: teleworking; corporate social responsibility to face and overcome the pandemic; vacation; digi-tal labor law; termination of the employment contract in the face of Covid-19; union freedom; collective bargaining; homologation of extrajudicial transaction and right to information; among other topics. While on live on YouTube was held the “ASRDT Internatio-nal Seminar ‘Work and Labor Law in the pandemic: experiences and reflections’”. It was observed that all participants (students, guests, speakers) were able to express themselves during the lives through the “comments”. In addition, through the Moodle UFRGS platform, we can see a high adherence to the project by students who, at various times, asked questions about the issues addressed in the lives. The activity on Instagram was headed by Professor Lu-ciane Cardoso Barzotto, who had the support of her students and ex-students of the UFRGS Master and Doctorate program. The ac-tivity on YouTube, on the other hand, was coordinated by profes-sors Luciane Cardoso Barzotto and Denise Fincato, with the help of their students from the UFRGS and PUC / RS Master and Doctorate program. It was possible to conclude by the effectiveness in the pedagogical field of diversifying the tools of content dissemination, access to knowledge and to the labor legislative changes both for students and for the community in general in the open virtual en-vironment of social media.

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Author Biographies

Luciane Cardoso Barzotto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, lcardoso@trt4.jus.br

Juíza do Tribunal Regional da 4a Região. Professora do Programa de Pós-graduação em Direito da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Mestre e Doutora em Direito pela Universidade Federal do Paraná - UFPR. Líder do grupo de pesquisa de Direito e Fraternidade da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Rosana Kim Jobim, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, rosanajobim@yahoo.com.br

Advogada e professora. Doutoranda e Mestre em Direito, com ênfase em Direito do Trabalho pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Bolsista de pesquisa do Programa de Excelência Acadêmica da Coordenação de Aperfeiçoamento de pessoal de nível superior (PROEX/CAPES). Integrante do grupo de pesquisa de Direito e Fraternidade da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. (CAPES/CNPQ). Cofundadora do Instituto Compliance Trabalhista. Integrante do CWC. Autora do livro Compliance e Trabalho.

Renata Duval Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, renata.duval.martins@gmail.com

Doutoranda e Mestre em Direito pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Assistente em Administração na Universidade Federal do Rio Grande (FURGS). Advogada. Integrante do grupo de pesquisa Direito e  Fraternidade da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS.

Bruna Casimiro Siciliani, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, bruna.siciliani@gmail.com

Doutoranda e Mestre em Direito pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Especialista em Direito do Trabalho e Processo do Trabalho pela PUCRS. Integrante do grupo de pesquisa Direito e  Fraternidade da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS.

Matheus Soletti Alles, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, alles.mths@gmail.com

É Mestrando em Direito pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Pós-graduado lato sensu em Planejamento Tributário pela Faculdade Brasileira de Tributação (FBT). Pós-graduando em Direito do Trabalho pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e pós-graduando em Direito Internacional e Direitos Humanos pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-Minas). Possui graduação em Direito pela Universidade Luterana do Brasil (2018). Advogado atuante nas áreas de Direito do Trabalho e Direito Tributário.

Published

2020-10-23

How to Cite

BARZOTTO, L. C. .; JOBIM, R. K.; DUVAL MARTINS, R.; SICILIANI, B. C. .; ALLES, M. S. . Legal Lives as an Interface between the Academic Media and the Community. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.65451. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/65451. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Enfrentamento da Pandemia COVID-19 e as Ações de Extensão e Cultura