Systematic review of Libras subject in teacher education courses in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v20.65230

Abstract

This article deals with a systematic review of the literature
in order to identify the state of the art on the Brazilian Sign
Language (Libras) subject in graduate courses in Brazil. The research
resulted from the analysis of eight products obtained from the
following bases: Scientific Eletronic Library Online (Scielo), Coordination
for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes)
and Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD).
The data were collected, systematized and analyzed in the period
between January and May 2020 and covered the publication chronology
between 2008 to 2019. The results indicate that the Libras
subject, made mandatory curricular subject in higher education
courses for teachers by Decree nº 5.626 / 2005, has become relevant
in training and, above all, in the reformulation of teaching
knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leila Cristina Silva da Silva, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, leila.cchaves@outlook.com

Graduada em Letras: Libras pela Universidade Federal do Pará e Mestranda em Letras e Linguística pela UFG, Professora da Universidade Federal Rural da Amazônia, Membro do Grupo de Pesquisa Fortrad – Formação de Tradutores e Intérpretes de Língua de Sinais.

Juliana Guimarães Faria, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, julianagf@ufg.br

Doutora em Educação pela UFG. Professora na Faculdade de Letras da UFG no Departamento de Libras e Tradução e Líder do Grupo de Pesquisa Fortrad – Formação de Tradutores e Intérpretes de Língua de Sinais.

Soraya Bianca Reis Duarte, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG), Goiânia, Goiás, Brasil, sorayabianca@gmail.com

Doutora em Ciências da Saúde pela UFG. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG) e participante do GEPAISES - Grupo de Estudo e Pesquisa Atenção Integral à Saúde e Educação do Surdo.

Published

2020-10-27

How to Cite

SILVA, L. C. S. da; FARIA, J. G. .; DUARTE, S. B. R. Systematic review of Libras subject in teacher education courses in Brazil. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.65230. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/65230. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Experiências de enriquecimento mútuo: desde e com a comunidade surda