Social perspective and critical approach to multiliteracies in cyberculture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63266

Abstract

This article aims to understand the theoretical principles of the social perspective and critical approach to literacies through the bias of the ideological model proposed by Street (2014) and to reflect on the perspectives and challenges to multiliteracies in cyber-culture. The theoretical study represents the effort to point out the constitutive elements of multiliteracies in contemporary culture: so-cial practices, literacy events and communicative practices and their languages, in dialogue with cybercultural practices at the university. The study shows that the multiple, heterogeneous and multifaceted character of multiliteracies in cyberculture institutes social and edu-cational practices that relate to culture, power and discourse and converge several potentialities for the development of critical know-ledge and knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Terezinha Fernandes Martins de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil, terezinha.ufmt@gmail.com

Professora Adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Brasil. Pós-doutoranda em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) 2020-2021. Doutora em Educação pela UFSC (2012/2016) com Doutoramento Sanduíche na Universidade Aberta (UAb), Portugal (2014/2015). Bolsista Prodoutoral Docente Capes (2012/2013 e 2016) e Bolsista Doutorado SWE CNPq-Ciência sem Fronteiras (2014/2015). Mestre em Educação pela UFMT (2006). Especialista em Formação de Orientadores para EaD pela UFMT (2002) e em Psicopedagogia (2000). Licenciada em Pedagogia (1997). Atua na docência na graduação presencial do Instituto de Educação/UFMT nas áreas de Linguagens (Alfabetização, Letramentos e Literatura Infantil); na graduação a distância no NEAD/UFMT nas disciplinas de Introdução a EaD, Seminário Integrador, Práticas Pedagógicas e Ensino Estágio e Múltiplas Linguagens e no Programa de Pós-graduação em Educação/UFMT, na linha de pesquisa Organização Escolar, Formação e Práticas Pedagógicas, nas disciplinas de Pesquisa em Educação I e II, Seminário Temático e Seminário Avançado. Realiza pesquisas no âmbito da Cultura Digital-Cibercultura na Educação (EaD, online e híbrida), Tecnologias Digitais na Educação, Letramentos Digitais, Multiletramentos e Ciberfeminismos. Atua como pesquisadora no projeto de pesquisa interinstitucional "Políticas de Expansão da Educação a Distância (EaD) no Brasil: Regulação, Qualidade e Inovação em Questão", coordenada pela UFG. É Membro dos Grupos de Pesquisa Edumída/UFSC; Lêtece/UFMT e Gpdoc/UFRRJ.

Dulce Márcia Cruz, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, dulce.marcia@gmail.com

Professora Associada da Universidade Federal de Santa Catarina no Departamento de Metodologia de Ensino (MEN), Universidade Aberta do Brasil e no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) do Centro de Ciências da Educação (CED). Líder do Grupo de Pesquisa EDUMÍDIA: Educação, Comunicação e Mídias no CNPq. Graduação em Comunicação Social pela Fundação Armando Álvares Penteado, Mestrado em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina, Doutorado em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Catarina.

Edméa Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, edmea.baiana@gmail.com

Professora Titular-livre da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGDUC) e do Programa de Pós-graduação em Educação da UERJ (PROPED). Mestre, Doutora e Pós-doutora em Educação. Professora convidada no Mestrado em Pedagogia do e-learning UAb PT. Líder do grupo de Pesquisa Docência Cibercultura (PpDOC/UFRRJ).

Published

2020-05-08

How to Cite

SOUZA, T. F. M. de .; CRUZ, D. M.; SANTOS, E. Social perspective and critical approach to multiliteracies in cyberculture. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.63266. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63266. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos