The basic education evaluation system from the point of view of international organisms

Authors

  • Fernanda Cristina Zimmermann Dorne Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOSTE), Francisco Beltrão, Paraná, Brasil, dornefernanda@gmail.com
  • Sueli Ribeiro Comar Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Francisco Beltrão, Paraná, Brasil, sueli_ricomar@hotmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v20.62992

Abstract

The objective of the article is to analyze the Basic Education Assessment System from the perspective of international organiza-tions. The importance of reflection is justified by the convergence of evaluations with the profile of an evaluative and managerial State, announced as the only condition to prove the quality of education in the country. The methodology is constituted by the bibliographic and documentary review. The text is organized into two topics, the first of which deals with the identification of the consensus signed by the guidelines of international organizations for the education of developing countries. The second analyzes how SAEB approaches or moves away from this model that prioritizes managerial and merito-cratic categories. As a result, it is expected to expand the debate on the theme in order to denature the evaluation on a large scale, since this modality is aligned with the market profile, with an emphasis on results, disregarding education as a human training process.

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Author Biographies

Fernanda Cristina Zimmermann Dorne, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOSTE), Francisco Beltrão, Paraná, Brasil, dornefernanda@gmail.com

Possui graduação em Pedagogia pelo Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) campus Cascavel. Especialização em andamento Docência no Ensino Superior e Gestão Educacional pela Unicesumar, Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná ( UNIOESTE) - Campus Francisco Beltrão sob orientação da professora Dra. Sueli Ribeiro Comar. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisa em Sociedade, Trabalho e Educação (GESTE).

Sueli Ribeiro Comar , Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Francisco Beltrão, Paraná, Brasil, sueli_ricomar@hotmail.com

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (1992), Pós Graduação em Administração Escolar, Orientação e Supervisão pela UNOPAR( 2000), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2006). Foi membro do Grupo de Pesquisa(Políticas Públicas e Organização do Trabalho na Escola -UEM) no período de maio de 2004 a fevereiro de 2007. Esteve inserida no Grupo de Estudo e Pesquisa Políticas e Gestão Educacional -UEM) de 2007 a 2009. Foi Professora Colaboradora do Departamento de Teoria e Prática da Educação -UEM. de 2007 a 2009. É Professora Adjunta do CCH da Universidade Estadual do Oeste do Paraná(UNIOESTE) onde ministra a Disciplina de Política Educacional. Assessora Pedagógica da Direção. Está inserida no Grupo de Pesquisa Sociedade, Trabalho e Educação e realiza pesquisas no campo da Política Educacional, Gestão Escolar, Organização e Planejamento Escolar, Educação, Avaliação em Larga Escala, Neoliberalismo e Formação de Professores. Professora do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação com a Disciplina "Ciência, Conhecimento e Educação". Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas/2016.

Published

2020-04-28

How to Cite

DORNE, F. C. Z.; COMAR , S. R. The basic education evaluation system from the point of view of international organisms. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.62992. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/62992. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos