The education and work tendences in the 2030 agenda

Authors

  • João Roberto Resende Ferreira Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis, Goiás, Brasil, joao.ferreira@ueg.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v20.62489

Abstract

This article aims to present the main characteristics of education and work contained in the objectives four and eight of the 2030 Agenda of the United Nations for sustainable develop-ment, published in 2015. The article is part of the firsts studies of the research “Education, work and hegemony: limits and tensions in the capital development process”, that is in progress in the In-terdisciplinary Postgraduate Program in Education, Language and Technologies”, of State University of Goiás (UEG). In this article, is presented the way the leaders of United Nation Organizations (UN) are developing proposals of the capital for education, work and for the sustainable pourposes with the objective of spread ideas about development, inclusion and sustainability. The agenda’s content points to a new type of human formation and guarantees of rights in work. For its development, it was used the bibliographic search in documents, like the 2030 Agenda, and in autores like Mészáros (2007); Idalgo, Correia and Medina (2019); and Marx (2017). This first study points to the need of enlargement on the searchs about the subject, seeking to reveal the contradictions and the challenges that the agenda’s proposal imposes on the member countries that sig-ned it and, specifically, its implantation here in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Roberto Resende Ferreira, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis, Goiás, Brasil, joao.ferreira@ueg.br

Graduado em Pedagogia (1993), mestrado em Educação Escolar Brasileira (2001) e doutorado em Educação (2011) pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Foi professor da Pontifícia Universidade Católica (PUC-GO), de 2002 a 2012 e atualmente Professor Titular da Universidade Estadual de Goiás (UEG), na Cidade de Anápolis, atuando no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação Mestrado Interdisciplinar de Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT), coordenando-o no período de janeiro de 2018 à janeiro de 2020. Atua também no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências (PPEC-UEG). Foi coordenador Institucional do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) entre 2012 à 2017. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Educacionais , atuando nos seguintes temas: educação trabalho e escola, políticas públicas educacionais, educação e metodologia do ensino.

Published

2020-04-20

How to Cite

FERREIRA, J. R. R. The education and work tendences in the 2030 agenda. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.62489. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/62489. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos