Art, contemporary education and visual culture

convergent dialogues in online mediation

Authors

  • Noeli Batista dos Santos Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, noeli_batista@ufg.br
  • Valéria Fabiane Braga Ferreira Cabral Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, valeriafabiane@ufg.br https://orcid.org/0000-0002-8510-2473

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v20.59632

Abstract

This text presents possibilities appropriation and recogni-tion of the digital environment as a privileged locus of experiences for the construction and sharing of learning outlined by art teaching and studies of Visual Culture, in online courses, within the scope of university research and extension, taught in the years 2011, 2013, 2014, 2016 and 2019. From the methodological point of view, this is a case study that is being developed from actions implemented by the Art Extension at School Program − Polo Goiás. In this process, we recognize the paths we have traveled and highlight three chal-lenges that guide us towards the continuity and expansion of these actions: displacement, inclusion and belonging. Therefore, we find that it is possible a contemporary education to think and (re)create convergent pedagogical practices, with the pedagogical and inves-tigative dimensions, for the construction of knowledge in teaching environments mediated by TICE.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Noeli Batista dos Santos, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, noeli_batista@ufg.br

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília. Doutora em Média-Arte Digital pela Universidade Aberta de Portugal e Universidade do Algarve, com Título Revalidado pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestre em Cultura Visual pela Universidade Federal de Goiás. Licenciada em Artes Visuais (2005) e Bacharel em Design Gráfico. É Professora Adjunta na Faculdade de Artes Visuais da UFG. Atua nos cursos de Licenciatura em Artes Visuais (modalidade presencial e modalidade a distância). Pesquisa processos de formação docente na confluência entre mídia-arte, educação, comunicação e tecnologias.

Valéria Fabiane Braga Ferreira Cabral, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, valeriafabiane@ufg.br

É Licenciada em Artes Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Federal de Goiás, Mestre em Cultura Visual pela Universidade Federal de Goiás (UFG), doutora em Arte e Cultura Visual pelo Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual (UFG). De 2009 a 2016 ministrou disciplinas na modalidade à distância dos programas UAB, Pró-Licenciatura e PARFOR no curso de Licenciatura em Artes Visuais da FAV/UFG. Atualmente é professora adjunta na Faculdade de Artes Visuais (UFG) atuando nas disciplinas de Estágio Supervisionado. É coordenadora geral do Programa de Extensão e Cultura da Faculdade de Artes Visuais (FAV) da Universidade Federal de Goiás (UFG): Arte na Escola - Polo Goiás. Tem experiência na área de Artes Visuais pesquisando os seguintes temas: ensino de arte, formação de professores e educação à distância.

Published

2020-04-20

How to Cite

SANTOS, N. B. dos; CABRAL, V. F. B. F. Art, contemporary education and visual culture: convergent dialogues in online mediation. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.59632. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/59632. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos