Children first

rethinking certainties with families and schools through social networks

Authors

  • Débora Damacena de Andrade Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, debora.andraade15@gmail.com
  • Jordana de Castro Balduíno Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, jordanabalduino@gmail.com
  • Nayara Oliveira Feitosa Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, nayara.no45@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v20.57030

Abstract

This work aimed to create a space of discussion and re-flection along with the educators through the promotion of lectures and group talks in educational institutions, as well as the incenti-ve of reflections on the blog “Children First”, and on social midias such as Facebook and Instagram. It all had as a goal to materialize and developt, in light of Psychology, several discussions surroun-ding childhood aspects. Through online publishings it was possible to share, in an accessible manner, a knowledge built upon children’s learning and development, perfecting said discussions through in-terchange of practical/theorical experiences. It is pointed out that the relation between psychological theories and educational praxis is given through an approaching that considered the dialetical ten-sion of the theory and praxis, developing and reflecting upon them. Positive results were obtained through the qualitative analysis of the discussions raised in the lectures and online publishings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Damacena de Andrade, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, debora.andraade15@gmail.com

Titulação Acadêmica: graduanda de Psicologia na Universidade Federal de Goiás (UFG).

Ocupação Acadêmica: Voluntária no Projeto de Extensão “História meio ao contrário...literatura infantil, consciência crítica e formação humana no Centro de Trabalho Comunitário”, na Liga Acadêmica de Pediatria e no Projeto de Pesquisa (PROLICEN) “Os saberes implicados na prática docente e seu impacto na formação do psicólogo”.

Vinculação Institucional: Bolsista no Programa de Extensão de Cultura (PROEC) no Projeto “Criança em questão: repensando certezas com a família e a escola”

Endereço: Rua R 16, n 96, apt 1402, Setor Oeste, Goiânia, Goiás

Telefone: (62) 9 8250-4630

Jordana de Castro Balduíno, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, jordanabalduino@gmail.com

Titulação Acadêmica: Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (1998), mestrado em Educação pela Universidade Autônoma de Barcelona (2000) e doutorado em Educação pela Universidade de Barcelona (2007).

Ocupação Profissional: É professora adjunta de Psicologia da Educação, na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (UFG).

Vinculação Institucional: Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Psicologia, Educação e Cultura (NEPPEC). Atualmente atua como professora de Estágio em Formação do Professor de Psicologia. Coordenadora do projeto de pesquisa “Os saberes implicados na prática docente e seu impacto no processo de formação do psicólogo” e também do projeto de extensão: "Criança em questão: repensando certezas com a família e a escola", ambos problematizando o papel da Psicologia na escola.

Endereço: Rua T-30, n 2078, apt 802, Setor Bueno, Goiânia, Goiás.

Telefone: (62) 9 9136-1524

Nayara Oliveira Feitosa, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, nayara.no45@gmail.com

Titulação Acadêmica: graduanda de Psicologia na Universidade Federal de Goiás (UFG).

Ocupação Acadêmica: Voluntária no Projeto de Extensão “História meio ao contrário...literatura infantil, consciência crítica e formação humana no Centro de Trabalho Comunitário”, na Liga Acadêmica de Pediatria e no Projeto de Extensão “Criança em Questão: repensando certezas com a família e a escola”.

Vinculação Institucional: Bolsista no Programa de Bolsas de Licenciatura (PROLICEN).

Endereço: Avenida mangueira, quadra 33, lote 12, Vila Alzira, Aparecida de Goiânia, Goiás.

Telefone: (62) 9 9464-5581

Published

2020-04-27

How to Cite

ANDRADE, D. D. de; BALDUÍNO, J. de C.; FEITOSA, N. O. Children first: rethinking certainties with families and schools through social networks. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.57030. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/57030. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos