I FOR "INDIAN"

Representation of indigenous peoples in literacy textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v25.80295

Keywords:

Indigenous culture and history, literacy, textbook

Abstract

Law 11,645/08 establishes mandatory teaching of indigenous history and culture in Brazil, and its presence throughout the school curriculum as a whole. Thus, we analyzed Portuguese language textbooks, intended for the 1st and 2nd years of elementary school, from the “Pitanguá Mais” and “Bem-me-quer mais” collections, seeking to understand how indigenous peoples and the various aspects of indigenous culture are portrayed in literacy books. To this end, we used bibliographic and documentary research. The research revealed that the representation of indigenous peoples in literacy textbooks falls short of expectations. If, in the past, they were represented generically, mainly in the presentation of the letter I, in the books analyzed, we can see, in addition to generalizations, a significant erasure of indigenous history and culture.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clara Balladares Machado, Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul (SEDUC/RS), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, claraballadares@gmail.com

Mestra em Educação pelo IFSul, especialista em Psicopedagogia pela Universidade Dom Bosco e especialista em Alfabetização pela FURG, graduada em Licenciatura Plena em História pela Ufpel e licenciada em Pedagogia pela Uninter. Atua desde 2004 como professora do ensino básico no município de Pelotas/RS e desde 2006 na Rede Estadual de Ensino do RS, durante esse período, além do trabalho docente, exerceu função de coordenadora pedagógica e de vice-diretora.

Tânia Mara de Bastiani, Secretaria Municipal de Educação (SEMED), Biguaçu, Santa Catarina, Brasil, taniamaradb@gmail.com

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e Doutora em História pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Entre os temas que pesquisa, encontram-se: A questão agrária no Brasil, os Movimentos sociais do campo e a Educação do campo. Atualmente é Especialista em Assuntos Educacionais da Prefeitura Municipal de Biguaçu/SC.

Published

2025-07-24

How to Cite

MACHADO , Clara Balladares; BASTIANI, Tânia Mara de. I FOR "INDIAN": Representation of indigenous peoples in literacy textbooks. Revista UFG, Goiânia, v. 25, n. 31, 2025. DOI: 10.5216/revufg.v25.80295. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/80295. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos