Esta é uma versão desatualizada publicada em 2025-11-28. Leia a versão mais recente.

E Evaluation of Clarinet Curriculum in Türkiye: Challenges, Perspectives, and Future Directions

Avaliação Do Currículo De Clarinete Na Turquia: Desafios, Perspectivas E Direções Futuras

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v25.82866

Palavras-chave:

educação em clarinete, conservatório., avaliação curricular, instrutor, Alunos

Resumo

O objetivo deste estudo é avaliar os currículos de graduação em clarinete implementados nos Conservatórios Estatais da Turquia com base nas perspectivas de alunos e professores. O estudo utiliza um delineamento de pesquisa de métodos mistos, integrando abordagens qualitativas e quantitativas. No âmbito desta pesquisa, foram identificados um total de 6 professores que lecionam em programas de graduação em clarinete e 35 alunos de conservatório matriculados nesses programas em toda a Turquia. A amostra compreende toda a população acessível relevante para o estudo, garantindo assim a cobertura populacional total. Os dados foram coletados por meio de pesquisas administradas aos alunos para o aspecto quantitativo e entrevistas semiestruturadas conduzidas com instrutores para o aspecto qualitativo. Os dados quantitativos foram analisados ​​por meio de distribuições de frequência e porcentagem, enquanto os dados qualitativos foram examinados por meio de análise de conteúdo. Os resultados indicam que, embora o currículo seja geralmente eficaz no alcance de seus objetivos, há variações notáveis ​​em sua implementação nos diferentes conservatórios. Além disso, foram identificadas algumas deficiências, principalmente no que se refere ao enriquecimento do conteúdo curricular e à acessibilidade aos materiais didáticos e recursos instrucionais. Concluindo, o estudo enfatiza a necessidade do desenvolvimento de um currículo padronizado para clarinete que possa ser implementado em todos os Conservatórios Estaduais da Turquia. Sugere-se que este programa deve ser amplamente integrado, incorporando e preservando os valores culturais do país.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

inci zeynep, Anadolu University, Eskişehir, Turquia incizo@anadolu.edu.tr

İnci Zeynep Özonay Böcük received her B.A. with honors in Curriculum and Instruction from Anadolu University in 1999. She completed her M.A. in 2003 and Ph.D. in 2014 in the same field. She began her academic career as a research assistant at Anadolu University in 1999 and started teaching as a lecturer in 2004. Since 2019, she has been serving as an Assistant Professor at the same institution. Her research interests include curriculum development, curriculum evaluation, instructional processes, and teacher education.

Kaya Kiliç, Anadolu University, Eskişehir, Turquia kayakilic@anadolu.edu.tr

Kaya Kılıç was admitted to the Clarinet Department of Anadolu University State Conservatory in 1992. After studying in the United States and Germany, he returned to Türkiye in 1997 to continue his education. He graduated with honors in 2004 and began his master's studies in the same year. In 2005, he participated in masterclasses with world-renowned artists and was appointed principal clarinetist of the Anadolu University Symphony Orchestra. He completed his Proficiency in Art (equivalent to a Doctorate in Music Performance) in 2013. He became an Associate Professor in 2018 and a Full Professor in 2024. As the founder and soloist of the Anadolu Clarinet Quintet, he has performed numerous concerts both in Türkiye and abroad. He currently serves as a faculty member at Anadolu University.

Aysel Gökçe Eryılmaz, Afyon Kocatepe Universit, Afyonkarahisar, Turquia agokcecaglar@aku.edu.tr

Born in 1991, Gökçe Eryılmaz was admitted to the Piano Department of Anadolu University State Conservatory in 2002. In 2008, she won both the Yamaha Scholarship and the First Prize along with the Special Award at the Rotary Young Musicians Competition. She completed her master’s degree under Hülya Tarcan and her Proficiency in Art (DMA equivalent) under Ahmet Altınel at Mimar Sinan Fine Arts University. After graduating in 2020, she performed with major orchestras and joined the Anadolu Contemporary Music Ensemble. As a founding member of the Pal Trio, she won second prize at the 2019 Ulvi Yücelen Competition. In 2023, she began performing with qanun artist Esra Berkman. She currently teaches at Afyon Kocatepe University and continues her academic and performance career.

Downloads

Publicado

2025-11-28

Versões

Como Citar

INCI ZEYNEP; KILIÇ, Kaya; ERYILMAZ, Aysel Gökçe. E Evaluation of Clarinet Curriculum in Türkiye: Challenges, Perspectives, and Future Directions: Avaliação Do Currículo De Clarinete Na Turquia: Desafios, Perspectivas E Direções Futuras. Música Hodie, Goiânia, v. 25, 2025. DOI: 10.5216/mh.v25.82866. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/82866. Acesso em: 5 dez. 2025.

Edição

Seção

Artigos