Kuturani: a low-cost device to augment acoustic string instruments

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v25.82559

Palavras-chave:

hyperinstrument, augmented instrument, low-cost instrumental augmentation, digital lutherie, DMI

Resumo

O conceito de hiperinstrumentos surgiu há cerca de quarenta anos com várias abordagens para aumento instrumental, como o Hypercello de Tod Machover (Machover; Chung, 1989) e o piano ressonador magnético de Andrew McPherson (McPherson; Kim, 2010). Esses instrumentos são normalmente projetados por especialistas que utilizam tecnologias avançadas e muitas vezes caras, com designs exclusivos adaptados a cada instrumento. Visando democratizar o campo do design de instrumentos aumentados, desenvolvemos o Kuturani, um sistema de aumento de instrumentos com boa relação custo-benefício. Nosso objetivo é dar suporte a comunidades com recursos limitados, enfatizando o uso de instrumentos musicais produzidos localmente. Nosso conceito é desenvolver um dispositivo que possa ser adaptado para funcionar em qualquer instrumento de cordas e manter seu design aberto a qualquer um que deseje replicá-lo ou modificá-lo. Para atingir esse objetivo, projetamos várias versões do dispositivo, cada uma oferecendo diferentes opções que podem ser adaptadas às necessidades do usuário. No processo de desenvolvimento do Kuturani, enfrentamos vários problemas, como a dificuldade de manter todas as características do nosso design enquanto trabalhamos com diferentes abordagens técnicas e componentes. Neste artigo, relatamos o progresso do nosso projeto e os pontos fortes e fracos de trabalhar com quatro microcontroladores diferentes para produzir nosso dispositivo, bem como nossa abordagem lidando com aquisição de dados, feedback e processamento de sinal, tudo isso enquanto tentamos manter o custo das variações do dispositivo o mais baixo possível.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Cristohper Ramos Flores, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), ENES Unidad Morelia, Michoacán, México aiwiy@hotmai.com

Composer, sound artist, and musical interface developer. He holds a PhD in composition from Victoria University of Wellington, New Zealand, and a Master's degree from Wesleyan University, Connecticut, USA. He has received several grants, including the Fulbright-García Robles scholarship and the FONCA/Conacyt Study Abroad Scholarship, and was the 2022-23 Sound Artist in Residence at the Toi Pōneke Arts Center in Wellington. He is a postdoc at ENES Morelia, UNAM, supervised by Dr. Rodrigo Sigal, under the DGAPA scholarship program. His project investigates the possibilities of hyperinstruments and new sound and audio control interfaces.

Jorge Rodrigo Sigal Sefchovich, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), ENES Unidad Morelia, Michoacán, México rodrigo@cmmas.org

Composer and cultural manager, as well as a full-time tenured professor at the Escuela Nacional de Estudios Superiores, Morelia, of the National Autonomous University of Mexico (UNAM), where he serves as coordinator of the Bachelor’s Program in Music and Artistic Technology (enesmorelia.unam.mx). He is particularly interested in working with new technologies, especially in the field of electroacoustic music. Since 2006, he has been the director of the Mexican Center for Music and Sonic Arts (www.cmmas.org), where he coordinates various initiatives in creation, education, research, and cultural management related to sound and music. He holds a PhD from City University of London and a postdoctoral fellowship from UNAM, as well as a diploma in cultural management from UAM–BID, and has continued his studies and creative projects through grants and support from institutions such as FONCA (member of the SNCA 2011–18) and the DeVos Institute of Arts Management, among others. He is a candidate for membership in the National System of Researchers (Conacyt) and has been, for more than 20 years, part of the Lumínico project (www.luminico.org), director of the Visiones Sonoras festival (www.visionessonoras.org), and editor of the journal Ideas Sónicas (www.sonicideas.org). His artistic projects, recordings, and complete information are available at www.rodrigosigal.com.

Downloads

Publicado

2025-11-24

Como Citar

RAMOS FLORES, Cristohper; SIGAL SEFCHOVICH, Jorge Rodrigo. Kuturani: a low-cost device to augment acoustic string instruments. Música Hodie, Goiânia, v. 25, 2025. DOI: 10.5216/mh.v25.82559. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/82559. Acesso em: 5 dez. 2025.

Edição

Seção

Artigos