Emergent timbre and extended techniques in live-electronic music: an analysis of desdobramentos do contínuo performed by audio descriptors

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v18i1.53568

Palavras-chave:

Computer-aided musical analysis, Live-electronic music, Extended-techniques, Audio-descriptors, Emergent timbre

Resumo

In this article, an analysis of the piece Desdobramentos do contínuo for violoncello and live-electronics is addressed concerning instrumental extended techniques, electroacoustic tape sounds, real-time processing, and their interaction. This is part of a broad research about the computer-aided musical analysis of electroacoustic mu- sic. The objective of the analysis of this piece is to understand the spectral activity of the emergent sound structures, in terms of which events produce huge timbre variations, and to identify timbre subtle nuances that are not percep- tible on a first listen of the work. We conclude comparing the analyses results to the compositional hypotheses pre- sented in the initial sections. 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Danilo Augusto de Albuquerque Rossetti, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, Brasil, danilo.rossetti@nics.unicamp.br

William Teixeira da Silva, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil, william.teixeira@ufms.br

Jônatas Augusto Manzolli, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, Brasil, jonatas@nics.unicamp.br

Referências

AGOSTINI, Giulio; LONGARI, Maurizio; POLLASTRI, Emanuele. Musical Instrument Tim- bre Classification with Spectral Features. EURASIP Journal on Applied Signal Processing, New York, v. 2003, n. 1, p. 5-14, 2003.

GILLOT, Pierre. Les traitements musicaux en ambisonie. Dissertação de Mestrado. Centre de re- cherche Informatique et Création Musicale da Université Paris 8, 2012-2013. Saint Denis: Uni- versité Paris 8, 2012-2013. 104p.

LIGETI, György. Évolution de la forme musicale. In: LIGETI, György. Neuf essais sur la Musique. 2a Ed. Genève: Contrechamps, 2010. p. 119-137.

MALT, Mikhail; JOURDAN, Emmanuel. Zsa.Descriptors: A Library for Real-Time Descriptors Analysis. In: SOUND AND MUSIC COMPUTING CONFERENCE, 5., 2008, Berlin. Proceed- ings... Berlin: Sound and Music Computing, 2008.

______. Real-Time Uses of Low Level Sound Descriptors as Event Detection Functions Using the Max/MSP Zsa.Descriptors Library. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER MUSIC, 12., 2009, Recife. Proceedings... São Paulo: USP, SBC, 2009, p. 45-56.

MANZOLLI, Jônatas. Interpretação mediada: pontos de referência, modelos e processos criati- vos. Revista Musica Hodie, Goiânia, v. 13, n. 1, p. 48-63, 2013.

MCADAMS, Stephen. Musical Timbre Perception. In: DEUTSCH, Diana. The Psychology of Mu- sic. 3a Ed. San Diego: Academic Press, 2013. p. 35-67.

MENEZES, Flo. Fusão e contraste entre a escritura instrumental e as estruturas eletroacústicas. In: MENEZES, Flo. Atualidade estética da música eletroacústica. São Paulo: Editora UNESP, 1999. p. 13-20.

MONTEIRO, Adriano. Criação e performance musical no contexto dos instrumentos musicais digitais. Dissertação de Mestrado. Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas, 2012. Campinas: UNICAMP, 2012. 139p.

PEETERS, Geoffroy. A Large Set of Audio Features for Sound Description (Similarity and Classi- fication) in the CUIDADO Project.

<http://recherche.ircam.fr/anasyn/peeters/ARTICLES/Peeters_2003_cuidadoaudiofeatures. pdf>. Acessed 30 nov. 2016.

PEETERS, Geoffroy et al. The Timbre Toolbox: Extracting audio descriptors from musical signals. Journal of the Acoustic Society of America, Melville, v. 130, n. 5, p. 2902-2916, November 2011.

PEREIRA, Erica. Estudos sobre uma ferramenta de classificação musical. Dissertação de Mes- trado. Faculdade de Energia Elétrica e de Computação da Universidade Estadual de Campinas, 2009. Campinas: UNICAMP, 2009. 57p.

ROSSETTI, Danilo. Processos microtemporais de criação sonora, percepção e modulação da forma: uma abordagem analítica e composicional. Tese de Doutorado. Instituto de Artes da Uni- versidade Estadual de Campinas, 2016. Campinas: UNICAMP, 2016. 475p.

______. The Qualities of the Perceived Sound Forms: A Morphological Approach to Tim- bre Composition. In: ARAMAKI, Mitsuko; KRONLAND-MARTINET, Richard; YSTAD, Sølvi (Eds.). Bridging People and Sound: 12th International Symposium, CMMR 2016, São Paulo, Bra- zil, July 5-8 2016, Revised Selected Papers. Cham: Springer, 2017. p. 259-283.

ROSSETTI, Danilo; MANZOLLI, Jônatas. De Montserrat às ressonâncias do piano: uma análise com descritores de áudio. Revista Opus, versão online, v. 23, n. 3, p. 193-221, 2017.

SIMURRA, Ivan; MANZOLLI, Jônatas. O azeite, a lua e o rio: o segundo diário de bordo de uma composição a partir de descritores de áudio. Revista Música Hodie, Goiânia, v. 16, n. 1, p. 101- 123, 2016a.

______. Sound Shizuku Composition: a Computer-Aided Composition Systems for Extended Music Techniques. MusMat Brazilian Journal of Music and Mathematics, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 86-101, 2016b.

TEIXEIRA, William. O discurso musical. In: PRESGRAVE, Fabio; NODA, Luciana; MENDES Jean Joubert (Eds.). Ensaios sobre a música do século XX e XXI: composição, performance e pro- jetos colaborativos. Natal: EDUFRN, 2016, p. 226-243.

______. Por uma performance retórica da música contemporânea. Tese de Doutorado. Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, 2017. São Paulo: USP, 2017. 264p.

Publicado

2018-06-19

Como Citar

AUGUSTO DE ALBUQUERQUE ROSSETTI, D.; TEIXEIRA DA SILVA, W.; AUGUSTO MANZOLLI, J. Emergent timbre and extended techniques in live-electronic music: an analysis of desdobramentos do contínuo performed by audio descriptors. Música Hodie, Goiânia, v. 18, n. 1, p. 16–30, 2018. DOI: 10.5216/mh.v18i1.53568. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/53568. Acesso em: 28 mar. 2024.

Edição

Seção

Artigos