A utopia de Björk

um ensaio sobre o referencial simbólico do álbum musical Utopia (2017)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v24.79336

Keywords:

Björk;, Utopia, Mythical thought, transcendent and immanent

Abstract

The study proposes an in-depth analysis of the lyrics, sound, and album cover of Björk's Utopia, released in November 2017. The argumentation seeks to understand how the Icelandic artist utilizes these artistic elements to convey a message about the pursuit of utopia, that is, the idealized state of the world in complete harmony. To this end, the article draws on theoretical reflection primarily proposed by a compilation of authors including Edgar Morin, Ernst Cassirer, Joseph Campbell, Junito Brandão, Mircea Eliade, and Vilém Flusser regarding the inseparable relationship between primordial man and nature, expanding into the understanding of the (symbolic) structure of mythical thought. Next, the argumentation advances by considering the role of music in contemporary times. Thus, the study highlights Björk's position in the tradition of incorporating natural themes into her musical production and proposes a careful analysis to unveil how these artistic elements contribute to the expression of the ecological utopian message. Her album Utopia (2017) is explored as a reflection of these ideas, presenting a vision of an idealized world—hence, utopian—in which coexistence between humans, nature, and technology is possible. Finally, the study elaborates on a detailed analysis of the musical compositions, arrangements, and album cover in order to unravel the meanings and interpretations underlying the work. The potency of music to provoke reflections on values and ideals is emphasized, as well as to encourage the stimulation of creative imagination amidst the demands of everyday life.

 

Keywords: Björk; utopia; mythical thought; transcendent and immanent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Gonçalves Magossi, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), São Paulo-SP, Brasil, pgmagossi@gmail.com

PRISCILA GONÇALVES MAGOSSI é doutora em Comunicação e Semiótica (PEPGCOS/PUC-SP com bolsa de apoio CNPq, 2010-2014). Pós-doutorado em Comunicação e Cultura Midiática (PPGCOM/UNIP, 2022-2023). Diretora editorial da Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura (ABCiber). Membra dos grupos de pesquisa Mídia e Estudos do Imaginário (UNIP) e do Centro Interdisciplinar de Pesquisas em Comunicação e Cibercultura (CENCIB/PUC-SP). Colunista do Portal Juristas. Autora da obra individual "Ritualidades e vida cotidiana na cultura digital " (Novas Edições Acadêmicas, 2020, 124p) e do  capítulo "Comunicação e velocidade: as ritualidades do ciberespaço e a aceleração da vida cotidiana", parte da obra "A explosão do cibermundo: velocidade, comunicação e (trans)política na civilização tecnológica atual" (Annablume, FAPESP, 2017, 328p), resultante de dois anos de pesquisa coletiva supervisionada pelo Prof. Dr. Eugênio Trivinho no CENCIB/PUC-SP, com apoio CNPq/FAPESP. Os estudos da pesquisadora situam posicionamento na confluência entre as teorias da comunicação, da cultura virtual e do imaginário, no que concerne às macrorrelações e às hibridações tipificadas entre superfície e submundo da cibercultura; modus operandi e modus vivendi do processo civilizatório em curso.

Jaimeson Machado Garcia, Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil, jaimesonmachadogarcia@gmail.com

Graduado em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pelo Centro Universitário Franciscano (2013, UNIFRA, Santa Maria - RS) e em Comunicação Social - Produção Editorial pela Universidade Federal de Santa Maria (2014, UFSM, Santa Maria - RS). Mestre pelo do Programa de Pós-graduação em Letras com bolsa do Programa BIPSS - Bolsas Institucionais para Programas de Pós-Graduação da Universidade de Santa Cruz do Sul (Edital 01/2019, UNISC, Santa Cruz do Sul - RS) e doutorando também pelo do Programa de Pós-graduação em Letras (UNISC, Santa Cruz do Sul - RS) com bolsa PROSUC/CAPES - Modalidade II. Durante o segundo semestre de 2023 realizou o doutorado-sanduíche no Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica (COS) da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) com co-orientação da Prof. Dra. Lucia Santaella.

Published

2024-09-13

How to Cite

GONÇALVES MAGOSSI, P.; MACHADO GARCIA, J. A utopia de Björk: um ensaio sobre o referencial simbólico do álbum musical Utopia (2017) . MUSICA HODIE, Goiânia, v. 24, 2024. DOI: 10.5216/mh.v24.79336. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/79336. Acesso em: 18 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos